Työmotivaation lähteet digitalisaation ajan sukupolvien näkökulmasta
Nykyajan muuttuvassa toimintaympäristössä on tärkeää ymmärtää, mikä saa
meidät tekemään asioita ja toimimaan kuten toimimme. Motivaatio ohjaa tekemistämme
sekä määrittää toimintamme suunnan. Työmotivaatiosta puhuttaessa
tullaan helposti johtopäätökseen, että teemme työtä ja siitä saatava korvaus
saa meidät jatkamaan työntekoa. Käytännössä tämä yhtälö on monimutkaisempi.
Motivaatiomme lähteet ovat moninaiset ja ne jopa muuttuvat ajan kuluessa.
Nykyisessä digitaalisen vallankumouksen ajassa meitä motivoi erilaiset
asiat kuin aikaisempina vuosikymmeninä. Tällä tutkimuksella pyritään keräämään
lisää tietoa digitalisaation ajan sukupolvien motivaatiosta ja siihen vaikuttavista
tekijöistä. Tutkimuksessa on tarkasteltu Fiber Highway Finland Oy:n
työntekijöiden työmotivaation lähteitä. Henkilöstön haastatteluilla on pyritty
saamaan syvällisempää tietoa heitä motivoivista tekijöistä sekä muista työmotivaatioon
vaikuttavista muuttujista. Tässä digitalisoituvassa ajassa työelämänsä
aloittanut ja juuri työelämäänsä aloittava sukupolvi ovat huomion keskipisteenä.
He tulevat tulevaisuudessa edustamaan enenevässä määrin työikäistä
väestöämme ja suurinta osaa yritysten henkilöstöistä. Tästä syystä on
erityisen tärkeää kerätä lisää tietoa siitä, millä näiden sukupolvien edustajia
voidaan kannustaa ja motivoida heidän omassa työssään. Aikaisemmissa tutkimuksissa
on pyritty kuvailemaan milleniaaleja sekä X-sukupolven edustajia.
Tämän tutkimuksen tuloksia peilataan näiden aikaisempien tutkimusten luonnehdintoihin
kyseisistä sukupolvista. Digitalisaation ajan sukupolvien työmotivaatioon
vaikuttaa monet erilaiset tekijät, jotka osaltaan eroavat aikaisemmista
sukupolvista. Tämän tutkimuksen tulokset myös vahvistavat aikaisempien
tutkimusten tuloksia ja kuvauksia kyseisistä sukupolvista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa
Laukkarinen, Emmi (2020)Digitalisaatio on ilmiö, joka mahdollistaa teknologiavälitteisen toimintatapojen muutoksen. Toimintaympäristön digitalisaatiolla voidaan tavoitella tehokkuutta sekä toimintojen automatisointia ja uudelleenjärjestelyä. ... -
Käsityksiä terveysviestinnän luotettavuudesta ja ristiriitaisuudesta internetissä
Nykänen, Anniina (2016)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin X- ja Y-mediasukupolvien käsityksiä terveysviestinnän luotettavuudesta ja ristiriitaisuudesta internetissä. Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat: 1. Mistä asioista kokemus ... -
Trust but verify? : Examining the role of trust in institutions in the spread of unverified information on social media
van Zoonen, Ward; Luoma-aho, Vilma; Lievonen, Matias (Elsevier, 2024)This study aims to investigate the association between trust in institutions and the reasons for sharing unverified information on social media. Specifically, this study explores the role of perceived self-efficacy in ... -
Identity formation of the modern lifestyle entrepreneur
Popp, Stephanie (2016)Purpose- The purpose of this thesis is to explore the identity of lifestyle entrepreneurs in the Millennial demographic. Prior research is extensive on the construction of identity as well as lifestyle entrepreneurship as ... -
Suomalainen y-sukupolvi posti- ja onnittelukorttien kuluttajina
Lindström, Janita (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mistä syistä, mihin käyttötarkoituksiin ja minkälaisista ostopaikoista y-sukupolvea edustavat kuluttajat ostavat posti- ja onnittelukortteja sekä mitkä tekijät vaikuttavat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.