Käsityksiä terveysviestinnän luotettavuudesta ja ristiriitaisuudesta internetissä
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin X- ja Y-mediasukupolvien käsityksiä
terveysviestinnän luotettavuudesta ja ristiriitaisuudesta internetissä. Tutkimuksen
tutkimuskysymykset olivat: 1. Mistä asioista kokemus terveysviestinnän luotettavuudesta
syntyy? Sekä 2. Miten ristiriitaiseen terveysviestintään suhtaudutaan? Tutkimuskysymyksiä
tutkittiin vertailevasti X- ja Y-mediasukupolvien välillä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää,
eroavatko terveysviestintään kohdistuvat käsitykset kahden mediasukupolven välillä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena, missä vastaajajoukko koostui 109
henkilöstä (N=109). Vuonna 1964 - 1979 syntyneitä (X-mediasukupolvi) oli aineistossa 43
prosenttia (n=47) ja vuonna 1980 - 1995 syntyneitä (Y-mediasukupolvi) oli aineistossa 57
prosenttia (n=62). Aineistoa analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti.
Tuloksista kävi ilmi, että mediasukupolvien käsitykset terveysviestinnän luotettavuudesta ja
ristiriitaisuudesta ovat hyvin samansuuntaiset. Terveysviestinnän luotettavuuden
kokemisessa argumentoinnin eri muotoja pidettiin molemmissa mediasukupolvissa
tärkeimpinä luotettavuuden rakentajina. Lisäksi itsenäinen taustatutkinta ja vertaileminen
muihin nettisivuihin, tutkimuksiin tai sisällön tuottajiin luotettavuuden arvioinnissa koettiin
merkittävänä luottamuksen rakentajana terveysviestinnässä.
Ristiriitaiseen terveysviestintään mediasukupolvet arvioivat suhtautuvansa neutraalisti tai
positiivisesti. Tämä tulos poikkeaa aikaisemmasta tutkimuskirjallisuudesta, sillä Han ym.
2006, 66 sekä Covello ja Peters (2002, 392) toteavat ristiriitaisen terveysviestinnän aiheuttavan
negatiivisia tunteita yksilössä. Toisaalta laadullisessa analyysissä aineistosta tunnistettiin
kolme terveysviestinnän ristiriitaisuuteen eritavoin suhtautuvaa tyyppikuluttajaa, joita ovat
mediaan turhautunut terveysviestinnän kuluttaja, terveysviranomaisiin negatiivisesti
suhtautuva terveysviestinnän kuluttaja sekä ymmärtävästi ristiriitaiseen terveysviestintään
suhtautuva kuluttaja.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ehkä just se, että on niin paljon lähempänä kuin se asiantuntija" : terveys- ja hyvinvointibloggaajat terveysviestinnän kentällä
Henriksson, Eini (2015)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisena henkilökohtaisia blogeja ylläpitävät terveys- ja hyvinvointibloggaajat näkevät terveysviestinnän kentän ja omat positionsa siellä. Lisäksi selvi-tettiin, millaisena kanavana ... -
Miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa?
Rautiola, Teija (2011)Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suun terveysviestinnän verkkokampanja tukee nuoren terveydenlukutaitoa. Tutkimuskysymykset olivat: Miten suun terveydenlukutaito ilmenee nuorten ajattelussa? Minkälaisia ... -
Terveysviestinnän monimuotokoulutus työelämän ja eri tieteenalojen rajapinnoilla
Gerlander, Maija; Parviainen, Heli; Seppä, Satu (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2017)Terveys on vahvasti viestinnällistynyt: mediasta on tullut keskeinen terveystiedon lähde ja asiakkaat, terveyden asiantuntijat ja hoito-organisaatiot ovat monitasoisissa vuorovaikutussuhteissa keskenään niin median ... -
Trust but verify? : Examining the role of trust in institutions in the spread of unverified information on social media
van Zoonen, Ward; Luoma-aho, Vilma; Lievonen, Matias (Elsevier, 2024)This study aims to investigate the association between trust in institutions and the reasons for sharing unverified information on social media. Specifically, this study explores the role of perceived self-efficacy in ... -
Työmotivaation lähteet digitalisaation ajan sukupolvien näkökulmasta
Salmi, Pietari (2018)Nykyajan muuttuvassa toimintaympäristössä on tärkeää ymmärtää, mikä saa meidät tekemään asioita ja toimimaan kuten toimimme. Motivaatio ohjaa tekemistämme sekä määrittää toimintamme suunnan. Työmotivaatiosta puhuttaessa tullaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.