Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Digitalisaatio on ilmiö, joka mahdollistaa teknologiavälitteisen toimintatapojen
muutoksen. Toimintaympäristön digitalisaatiolla voidaan tavoitella tehokkuutta sekä toimintojen automatisointia ja uudelleenjärjestelyä. Suomalaisen lukiokoulutuksen digitalisaatio painottuu voimakkaasti 2010-luvulle, jolloin perinteiset oppimisympäristöt ovat laajasti muuttuneet teknologiapainotteisemmiksi.
Myös sähköisesti suoritettava ylioppilastutkinto on yksi merkittävimmistä digitalisaation ilmentymistä lukiokoulutuksessa. Digitalisaation edetessä prosessinomaisesti, sen eri vaiheisiin liittyy myös haasteita. Aiemman tutkimuksen
keskittyessä digitalisaation haasteisiin liiketoimintaympäristöissä, tutkielma
pyrkii esittämään toistaiseksi hyvin vähän tutkitun ja vasta hiljattain digitalisoituneen toimintaympäristön haasteita käyttäjän näkökulmasta. Laadullisena tutkimuksena toteutetussa pro gradussa vastataan kysymykseen, millaisia haasteita toimintaympäristön digitalisaatio aiheuttaa uuden teknologian käyttäjän näkökulmasta ja kuinka nämä haasteet ilmenevät suomalaisessa lukiokoulutuksessa lukio-opiskelijan opintojen aikana. Aineisto on kerätty teemahaastatteluin.
Aiheen tarkastelu lukiokoulutuksen näkökulmasta paljastaa, että lukiolaiset
saattavat kokea lukion digitalisaatioon liittyen haasteita kolmesta eri näkökulmasta. Näkökulmat ja tutkielman luokittelemat haasteet ovat muutosvastarinta,
negatiiviset tunnereaktiot ja käyttäjän tottumattomuus käyttää teknologiaa. Lukiolaisten kannalta voidaan todeta, että kyseiset haasteet ovat tunnistettavissa
suomalaisessa lukiokoulutuksessa, mutta teorian esittelemät haasteet koetaan
suhteellisen lievinä. Eniten haasteita koetaan matematiikan sovellusten käyttöönoton ja harjoittelun aikana. Tuloksista selviää, että lukio-opiskelijoilla on
keinoja suhtautua haasteisiin siten, että ne eivät vaikuta motivaatioon käyttää
teknologiaa oppimisen tukena. Tutkimus osoittaa myös, että lukioiden digitalisaatioprosessi on koettu opiskelijoiden keskuudessa onnistuneeksi, ja kokemusta lisää myös lukiolaisten avoimuus muuttaa opiskelutapojaan käytössä olevan
teknologian vaatimilla tavoilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitalisaation vaikutus yritysten markkinointiin
Salonkari, Lasse (2020)Digitalisaatio on laaja yhteiskunnallinen muutosvoima sekä työkalu nykypäivänä. Digitalisaatio määritellään tarkoittavan tiedon ja sisällön muuttamista digitaaliseen muotoon. Digitalisaatio liitetään digitaalisen tekniikan ... -
Ympäristöongelmat avasivat digitalisaation varjopuolen
Halttunen, Veikko (Helsingin opettajien ammattiyhdistys ry, 2023) -
Digitalisaation vaikutukset ja haasteet asiakaspalvelussa
Rajala, Kaisa (2018)Digitalisaatio on ajankohtainen ilmiö, jota voidaan pitää jopa aikakautemme suurimpana muutosvoimana. Digitalisaation vaikutukset näkyvät koko yhteiskunnassa. Yritystasolla se vaikuttaa yrityksen kaikkiin toimintoihin, ja ... -
Digitalisaation vaikutukset henkilöstöjohtamiseen : haasteet ja mahdollisuudet
Karjula, Taneli (2021)Digitalisaation vaikutukset ulottuvat kaikkiin maailman yrityksiin ja organisaatioihin sekä niiden tärkeimpään kivijalkaan ja voimavaraan; ihmisiin. Täten digitaalinen murros ulottuu myös henkilöstöjohtamisen kentälle ... -
Digitaalisten markkinointityökalujen käyttöönotto ja hyödyntäminen pk-yrityksissä
Lähteinen, Joni (2024)Digitalisaatio on muokannut merkittävästi ihmisten toimintaa, markkinointia ja sitä kautta pk-yritysten liiketoimintaympäristöä. Pysyäkseen kilpailukykyisenä tulee markkinointisuunnitelmaan sisällyttää perinteisen markkinoinnin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.