University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Digitalisaation ja digitalisoituneen oppimisympäristön haasteet opiskelijan näkökulmasta lukiokoulutuksessa

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laukkarinen, Emmi
Date
2020
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Digitalisaatio on ilmiö, joka mahdollistaa teknologiavälitteisen toimintatapojen muutoksen. Toimintaympäristön digitalisaatiolla voidaan tavoitella tehokkuutta sekä toimintojen automatisointia ja uudelleenjärjestelyä. Suomalaisen lukiokoulutuksen digitalisaatio painottuu voimakkaasti 2010-luvulle, jolloin perinteiset oppimisympäristöt ovat laajasti muuttuneet teknologiapainotteisemmiksi. Myös sähköisesti suoritettava ylioppilastutkinto on yksi merkittävimmistä digitalisaation ilmentymistä lukiokoulutuksessa. Digitalisaation edetessä prosessinomaisesti, sen eri vaiheisiin liittyy myös haasteita. Aiemman tutkimuksen keskittyessä digitalisaation haasteisiin liiketoimintaympäristöissä, tutkielma pyrkii esittämään toistaiseksi hyvin vähän tutkitun ja vasta hiljattain digitalisoituneen toimintaympäristön haasteita käyttäjän näkökulmasta. Laadullisena tutkimuksena toteutetussa pro gradussa vastataan kysymykseen, millaisia haasteita toimintaympäristön digitalisaatio aiheuttaa uuden teknologian käyttäjän näkökulmasta ja kuinka nämä haasteet ilmenevät suomalaisessa lukiokoulutuksessa lukio-opiskelijan opintojen aikana. Aineisto on kerätty teemahaastatteluin. Aiheen tarkastelu lukiokoulutuksen näkökulmasta paljastaa, että lukiolaiset saattavat kokea lukion digitalisaatioon liittyen haasteita kolmesta eri näkökulmasta. Näkökulmat ja tutkielman luokittelemat haasteet ovat muutosvastarinta, negatiiviset tunnereaktiot ja käyttäjän tottumattomuus käyttää teknologiaa. Lukiolaisten kannalta voidaan todeta, että kyseiset haasteet ovat tunnistettavissa suomalaisessa lukiokoulutuksessa, mutta teorian esittelemät haasteet koetaan suhteellisen lievinä. Eniten haasteita koetaan matematiikan sovellusten käyttöönoton ja harjoittelun aikana. Tuloksista selviää, että lukio-opiskelijoilla on keinoja suhtautua haasteisiin siten, että ne eivät vaikuta motivaatioon käyttää teknologiaa oppimisen tukena. Tutkimus osoittaa myös, että lukioiden digitalisaatioprosessi on koettu opiskelijoiden keskuudessa onnistuneeksi, ja kokemusta lisää myös lukiolaisten avoimuus muuttaa opiskelutapojaan käytössä olevan teknologian vaatimilla tavoilla. ...
Keywords
digitalisaatioprosessi lukiokoulutus digitaalinen oppimisympäristö digitaalisten työkalujen käyttöönotto digitalisaatio lukio lukiolaiset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202011196694

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Digitalisaation vaikutukset ja haasteet asiakaspalvelussa 

    Rajala, Kaisa (2018)
    Digitalisaatio on ajankohtainen ilmiö, jota voidaan pitää jopa aikakautemme suurimpana muutosvoimana. Digitalisaation vaikutukset näkyvät koko yhteiskunnassa. Yritystasolla se vaikuttaa yrityksen kaikkiin toimintoihin, ja ...
  • Digitalisaation vaikutukset henkilöstöjohtamiseen : haasteet ja mahdollisuudet 

    Karjula, Taneli (2021)
    Digitalisaation vaikutukset ulottuvat kaikkiin maailman yrityksiin ja organisaatioihin sekä niiden tärkeimpään kivijalkaan ja voimavaraan; ihmisiin. Täten digitaalinen murros ulottuu myös henkilöstöjohtamisen kentälle ...
  • Digitalisaation vaikutus yritysten markkinointiin 

    Salonkari, Lasse (2020)
    Digitalisaatio on laaja yhteiskunnallinen muutosvoima sekä työkalu nykypäivänä. Digitalisaatio määritellään tarkoittavan tiedon ja sisällön muuttamista digitaaliseen muotoon. Digitalisaatio liitetään digitaalisen tekniikan ...
  • Oppimisympäristön erilaiset merkitykset ADHD-oppilaan tarpeiden näkökulmasta 

    Hakala, Laura (2015)
  • Kouluviihtyvyys fyysisen oppimisympäristön näkökulmasta Joutsenmerkityissä kouluissa 

    Komulainen, Kamilla; Latva-aho, Jenni (2022)
    Tässä tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden ja opettajien kokemaa kouluviihtyvyyttä ja oppimista fyysisessä oppimisympäristössä Joutsenmerkityissä kouluissa. Joutsenmerkitty koulu on pohjoismaisen ympäristömerkin kriteerien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre