dc.contributor.advisor | Merikoski, Juha | |
dc.contributor.advisor | Saren, Jan | |
dc.contributor.author | Kostian, Jenna | |
dc.date.accessioned | 2018-05-14T16:19:01Z | |
dc.date.available | 2018-05-14T16:19:01Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57965 | |
dc.description.abstract | Tutkin tässä pro gradu -tutkielmassani kahden eri kustantajan fysiikan oppikirjaa, jotka on suunnattu peruskoululaisille. Tutkin oppikirjoja aiheiden työ, teho ja paine kautta ja vertaan oppikirjojen sisältöä toisiinsa ja opetussuunnitelmanperusteisiin pedagogisen tutkimustiedon pohjalta. Tutkimani oppikirjat vastaavat varsin hyvin opetussuunnitelmanperusteiden sisältöä ja vaatimuksia ja ovat siten täysin käyttökelpoisia opettajan työvälineitä. Tutkimani oppikirjat ovat hyvin samankaltaisia, vaikka niistä joitakin eroja löytyy. Ne korostavat matemaattisia kaavoja enemmän kuin mihin opetussuunnitelmanperusteet ohjaavat ja niissä yksinkertaistetaan teorioita jopa liiaksi. Tutkimani oppikirjat eivät ohjaa hakemaan tietoa oppikirjan ulkopuolelta, mihin opetussuunnitelmanperusteet kuitenkin ohjaavat. | fi |
dc.description.abstract | At this Master's thesis I study two different physics books for the junior high school, with have two different publishers. I study those books through the national curriculum and pedagogical research on the content of textbooks about the topics of work, power and pressure. The textbooks I have studied are very much in line with the content and requirements of the national curriculum criteria and are therefore fully usable as the teacher's tools. The textbooks I have studied are very similar, although some differences can be found. They highlight mathematical formulas more than what the curriculum basics guide and simplify the theories too much. The textbooks I study did not guide to seek information from outside the textbook, however, which curriculum basics are guiding. | en |
dc.format.extent | 33 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | oppikirja | |
dc.subject.other | peruskoulu | |
dc.subject.other | opetussuunnitelma | |
dc.title | Miten hyvin peruskoulun fysiikan oppikirjat vastaavat opetussuunnitelmanperusteita : oppikirja-analyysi aiheista työ, teho ja paine | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805142585 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Fysiikan laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physics | en |
dc.contributor.oppiaine | Fysiikka | fi |
dc.date.updated | 2018-05-14T16:19:01Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 402 | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |