Miten hyvin peruskoulun fysiikan oppikirjat vastaavat opetussuunnitelmanperusteita : oppikirja-analyysi aiheista työ, teho ja paine
Abstract
Tutkin tässä pro gradu -tutkielmassani kahden eri kustantajan fysiikan oppikirjaa, jotka on suunnattu peruskoululaisille. Tutkin oppikirjoja aiheiden työ, teho ja paine kautta ja vertaan oppikirjojen sisältöä toisiinsa ja opetussuunnitelmanperusteisiin pedagogisen tutkimustiedon pohjalta. Tutkimani oppikirjat vastaavat varsin hyvin opetussuunnitelmanperusteiden sisältöä ja vaatimuksia ja ovat siten täysin käyttökelpoisia opettajan työvälineitä. Tutkimani oppikirjat ovat hyvin samankaltaisia, vaikka niistä joitakin eroja löytyy. Ne korostavat matemaattisia kaavoja enemmän kuin mihin opetussuunnitelmanperusteet ohjaavat ja niissä yksinkertaistetaan teorioita jopa liiaksi. Tutkimani oppikirjat eivät ohjaa hakemaan tietoa oppikirjan ulkopuolelta, mihin opetussuunnitelmanperusteet kuitenkin ohjaavat.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805142585Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish