dc.contributor.advisor | Rautiainen, Katri-Helena | |
dc.contributor.author | Palve, Roope | |
dc.date.accessioned | 2018-05-09T10:08:21Z | |
dc.date.available | 2018-05-09T10:08:21Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1870230 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57903 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuudesluokkalaisten käsityksiä ja kokemuksia
musiikin tunnevaikutuksista, sekä heidän musiikillisia työtapojaan ja
ratkaisujaan tunteiden välittämisessä. Tutkimuksessa haluttiin valaista musiikin
tunnevaikutusten kenttää kuudesluokkalaisten elämismaailmassa, ja kiinnittää
huomiota musiikkikasvatuksen mahdollisuuksiin, sekä tunnetaitojen hallinnan
tärkeyteen hyvinvoinnin kannalta.
Tutkimus toteutettiin eräässä jyväskyläläisen koulun kuudennessa luokassa
(n=23). Oppilaat toteuttivat projektin, joka sisälsi tunteen kuvaamista sekä
elokuvan että musiikin keinoin. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla
ryhmittäin, ja työskentelysessiot videoitiin. Tämän lisäksi aineistona
toimi oppilaiden lopulliset tuotokset. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että suurin osa tutkimukseen osallistuneista
oppilaista ei ollut aikaisemmin kiinnittänyt huomiota musiikin tunnevaikutuksiin.
Myöskään projektin jälkeen kaikki oppilaat eivät huomanneet omassa
työssään musiikin tunnevaikutuksia. Tästä huolimatta aikaisempaan teoriapohjaan
verratessa oppilaiden säveltämät kappaleet noudattivat yleisimpiä musiikillisia
piirteitä tunteiden välittämisessä.
Tutkimustulosten valossa voidaan todeta musiikin kanavoivan tunteita
tavoilla, joita oppilas ei välttämättä itse osaa sanallistaa. Musiikinopetuksen
tulisi panostaa tunnekasvatukseen, ja hyödyntää mahdollisuuttaan vaikuttaa
positiivisesti tunnetaitojen kehitykseen sekä lasten hyvinvointiin. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (75 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tunteet | |
dc.subject.other | säveltäminen | |
dc.subject.other | musiikin tunnevaikutukset | |
dc.subject.other | musiikilliset ratkaisut | |
dc.subject.other | musiikkikasvatus | |
dc.subject.other | tunnetaidot | |
dc.subject.other | tunnekasvatus | |
dc.title | Tunteet sävellysprosessissa : kuudesluokkalaisten oppilaiden käsitykset ja kokemukset musiikin tunnevaikutuksista, sekä musiikilliset työtavat ja ratkaisut tunteen kuvaamisessa | |
dc.title.alternative | Kuudesluokkalaisten oppilaiden käsitykset ja kokemukset musiikin tunnevaikutuksista, sekä musiikilliset työtavat ja ratkaisut tunteen kuvaamisessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805092511 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2018-05-09T10:08:21Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | säveltäminen | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |