Mobiilisovellusten käytettävyyden arviointimenetelmistä
Mobiililaitteista on tullut monille käyttäjilleen ensisijainen alusta käyttää tietotekniikkaa. Tämä on nostanut esille kysymyksen siitä, kuinka mobiililaitteita ja mobiilisovelluksia tulisi suunnitella, jotta ne olisivat käytettävyydeltään parempia. Yleensä mobiilisovellusten käyttäjät ovat vähemmän teknologiaorientoituneita kuin perinteisten työpöytäsovellusten käyttäjät. Tämän takia käytettävyydellä on merkittävä rooli siinä, jatkaako käyttäjä mobiilisovelluksen käyttöä vai ei. Tämän tutkimuksen tavoitteena on esitellä, kuinka mobiilisovellusten käytettävyyttä voidaan arvioida. Tutkimus sisältää kirjallisuuskatsauksen, jossa esitellään keskeisimpiä käytettävyyden arviointimenetelmiä sekä käytettävyyden osa-alueita. Kirjallisuuskatsauksen lisäksi tutkimukseen on sisällytetty meta-analyysi, jossa pyritään nostamaan esille, mitä käytettävyyden osa-alueita ja arviointimenetelmiä käytetään tyypillisesti mobiilisovellusten käyttöliittymiä arvioitaessa. Olennaisimpia tuloksia tutkimuksen kannalta oli, että yleisimpiä käytettävyyden tutkimusmenetelmiä ovat käyttäjäkyselyt ja yleisimmin tutkitut käytettävyyden osa-alueet ovat tyytyväisyys, tehokkuus sekä toimivuus.
...
Mobile devices have become the primary platform for many users to use information technology. This has raised questions about how mobile devices and applications should be designed in order for them to be more usable. Mobile users tend to be less tech-oriented than users of more traditional desk- top applications. Because of this, usability plays an important role to determine whether the user continues to use the application or not. The aim of this study is to present, how mobile applications are evaluated in terms of usability. This study includes a literature review, in which some of the key definitions, evaluation methods and dimensions of usability are discussed. In addition to a literature review, a meta-analysis was conducted, that illustrates, which usability measures and evaluation methods are typically applied when evaluating mobile applications’ user interfaces. The most relevant results of this study are that the most frequently used usability evaluation method are questionnaires and that the most frequently used usability measures are satisfaction, effectiveness and efficiency.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käytettävyyden vaikutus mobiiliapplikaatioiden käyttöliittymäsuunnitteluun
Nekkula, Miika (2021)Mobiililaitteiden ja niille kehitettävien sovellusten määrä on ollut viime vuosina kasvussa, mutta kaikista sovelluksista ei kuitenkaan tule toimivia tai suosittuja. Osasyynä tähän on näiden sovellusten huono käytettävyys, ... -
Käytettävyyden tärkeys uudessa mobiililaitteessa ja järjestelmässä
Lammintaus, Jonne (2020)Meistä lähes jokaisella on käytössään tietoteknisiä laitteita. Olemme alkaneet siirtymään paikallaan olevista raskaista laitteista kuten pöytätietokone yhä kevyempiin ja mukana kulkeviin laitteisiin. Kaikilta meiltä taitaa ... -
Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
Melto, Roosa (2019)Nykypäivänä yrityksille on suhteellisen helppoa ja edullista aloittaa sähköinen kaupankäynti. Tämän ansiosta verkkokauppojen määrä on lisääntynyt oleellisesti viime vuosina, ja kuluttajilla on paljon valinnanvaraa. ... -
Ihmisen ja robotin välinen yhteistyö : autonomisen rahtilaivan vaatimien prosessien ja käyttöjärjestelmien suunnittelu vuorovaikutuksen ja käytettävyyden näkökulmasta
Pitkänen, Toni (2019)Rahtilaivan toiminta on tulevaisuudessa yhä autonomisempaa. Laivan kapteenin odotetaan pystyvän tarkkailemaan yhä enemmän itsenäistä laivaa sekä tarpeen tullen ohjaamaan sitä maista käsin. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena ... -
WWW-oppimisympäristö oppilaan näkökulmasta : käyttöliittymän käytettävyyden arviointi
Junttila, Venla (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.