Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
Nykypäivänä yrityksille on suhteellisen helppoa ja edullista aloittaa sähköinen kaupankäynti. Tämän ansiosta verkkokauppojen määrä on lisääntynyt oleellisesti viime vuosina, ja kuluttajilla on paljon valinnanvaraa. Käytettävyyden voidaan nähdä olevan yhtenä olennaisena valintaperusteena verkkokaupan valinnassa ensimmäisten käyttäjäkokemusten lisäksi. Asiakkaat käyttävät usein mobiililaitteita verkkokaupassa asioidessaan, jolloin käytettävyys on vielä tärkeämpää. Hyvällä verkkokaupan käytettävyydellä voidaan havaita olevan positiivisia vaikutuksia asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään käytettävyyden vaikutusta verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun. Verkkokauppa on käsitteenä laaja, joten se on rajattu koskemaan kuluttajille suunnattuja (B2C) verkkokauppoja tässä tutkielmassa. Tämä tutkimus suoritetaan kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa tutustutaan yleisiin käyttöliittymien suunnitteluperiaatteisiin. Näiden suunnitteluperiaatteiden havaittiin olevan muun muassa selkeys, johdonmukaisuus, tehokkuus, esteettisyys sekä käyttäjän tukeminen. Käytettävyyden voidaan nähdä olevan yksi oleellisista käyttöliittymäsuunnitteluun liittyvistä ominaisuuksista ja sen havaittiin vaikuttavan käyttöliittymän suunnitteluperiaatteisiin olennaisesti. Tutkimuksessa tarkastellaan myös erilaisia verkkokaupan käytettävyyteen liittyviä tekijöitä sekä selvitetään, kuinka niitä huomioidaan käyttöliittymän suunnittelussa. Yleisiä verkkokaupan käytettävyyden osatekijöitä ovat muun muassa asiakkaan tyytyväisyys, tehokkuus, helppokäyttöisyys, opittavuus ja vasteaika. Tuloksista selvisi, että yleisten käytettävyyden tekijöiden lisäksi verkkokaupan käytettävyyteen voidaan liittää niin toiminnallisia- kuin visuaalisia tekijöitä. Verkkokaupan toiminnallisia tekijöitä ovat esimerkiksi navigointi ja hakumenetelmät ja visuaalisiin tekijöihin kuuluvat esteettisyys, sivun rakenne ja värit.
...
Today, it is relatively easy and inexpensive for businesses to start e-commerce.
As a result, the number of online stores has increased substantially in recent
years, so consumers have a lot of choice. In addition to first user experiences,
usability is one of the essential selection criteria for choosing the online shop.
Customers often use mobile devices to shop online, which makes usability even
more important. Good e-commerce usability can also be detected as having a
positive effect on customer’s purchasing behavior. This Bachelor’s Thesis surveys the effect of usability on e-commerce user interface design. E-commerce is
a broad concept, so in this thesis it is limited to business-to-consumer (B2C) ecommerce websites. This research is conducted as a literature review. The thesis
examines some general user interface design principles. These design principles
were found to include clarity, consistency, efficiency, aesthetics and user support. Usability is one of the essential features of user interface design and was
found to have a significant effect on the design principles of the user interface.
The study also examines various factors related to the usability of e-commerce
and how they are considered in the design of the user interface. Common elements of e-commerce usability include customer satisfaction, efficiency, ease of
use, learning and response time. The results showed that, in addition to the
general usability factors, both functional and visual factors affect the usability
of the e-commerce website. E-commerce websites functionalities include navigation and search methods, and visual factors include aesthetics, page structure
and colors.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käytettävyyden vaikutus mobiiliapplikaatioiden käyttöliittymäsuunnitteluun
Nekkula, Miika (2021)Mobiililaitteiden ja niille kehitettävien sovellusten määrä on ollut viime vuosina kasvussa, mutta kaikista sovelluksista ei kuitenkaan tule toimivia tai suosittuja. Osasyynä tähän on näiden sovellusten huono käytettävyys, ... -
Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
Karhunen, Niko (2020)Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata ... -
Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
Kalliokoski, Lauri (2023)Kilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa ... -
Käytettävyyden tärkeys uudessa mobiililaitteessa ja järjestelmässä
Lammintaus, Jonne (2020)Meistä lähes jokaisella on käytössään tietoteknisiä laitteita. Olemme alkaneet siirtymään paikallaan olevista raskaista laitteista kuten pöytätietokone yhä kevyempiin ja mukana kulkeviin laitteisiin. Kaikilta meiltä taitaa ... -
Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
Jussila, Jenni (2020)Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.