Käytettävyyden tärkeys uudessa mobiililaitteessa ja järjestelmässä
Meistä lähes jokaisella on käytössään tietoteknisiä laitteita. Olemme alkaneet siirtymään paikallaan olevista raskaista laitteista kuten pöytätietokone yhä kevyempiin ja mukana kulkeviin laitteisiin. Kaikilta meiltä taitaa löytyä vähintäänkin matkapuhelin. Käytämme näitä laitteita päivittäin ja meille on tärkeää, että käyttämäämme laitetta on miellyttävä käyttää. Vaikka laitekehitys on ollut äärimmäisen nopeaa viime vuosikymmeninä, on laitteiden käytettävyyksissä edelleen isoja haasteita. Tämä tutkielma käsittelee käytettävyyttä ja sen tärkeyttä uudessa laitteessa ja järjestelmässä. Tutkielma suoritetaan kirjallisuuskatsauksena alan kirjallisuutta hyödyntäen ja siinä pyritään löytämään käytettävyyteen vaikuttavia asioita, jotta niitä voisi parantaa ja ehkäistä huonosta käytettävyydestä aiheutuvia ongelmia. Tutkittaessa huomattiin, että hyvän käytettävyyden voi jakaa viiteen isoon ominaisuuteen, opittavuuteen, tehokkuuteen, muistettavuuteen, virheisiin sekä tyytyväisyyteen. Näitä viittä ominaisuutta voidaan tarkentaa edelleen pitkähköllä listalla asioita, joita tulee ottaa huomioon, kun suunnitellaan laitteen tai järjestelmän käytettävyyttä. Tutkielma on suunnattu etenkin laite- ja järjestelmäkehittäjille ja suunnittelijoille mutta myös esimerkiksi tavalliselle käyttäjälle, joka pohtii käytettävyyttä uudessa laitteessa, jonka on aikomassa hankkia.
...
Nearly all of us have some sort of information technology devices. We have begun to move from stationary heavy devices such as a desktop computer to ever lighter and portable devices. We all probably have at least a cell phone. We use these devices daily, and it is important for us that the device we use is comfortable to use. Although the device development has been extremely rapid in recent decades, there are still major challenges in device usability. This thesis discusses usability and its importance in a new device and system. The thesis is carried out as a literature review using the literature in the field and seeks to find issues that affect usability to improve them and prevent problems caused by poor usability. The study found that good usability can be divided into five major attributes, learnability, efficiency, memorability, errors, and satisfaction. These five attributes can be further refined with a long list of things to consider when planning the usability of a device or system. The study is aimed especially at device and system developers and designers, but also for the average user, for example, who is considering usability in a new device that he or she intends to acquire.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5368]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käytettävyyden merkitys kyberturvallisuudessa Suomen kontekstissa
Numminen, Aleksanteri (2020)Kyberturvallisuus on alati kasvava ala, johon liittyy paljon haasteita. Se on uu-si ala, joka tarvitsee kipeästi uutta tutkimusta. Uuden tutkimuksen avulla voidaan luoda entistäkin turvallisempia järjestelmiä. Näiden uusien ... -
Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
Melto, Roosa (2019)Nykypäivänä yrityksille on suhteellisen helppoa ja edullista aloittaa sähköinen kaupankäynti. Tämän ansiosta verkkokauppojen määrä on lisääntynyt oleellisesti viime vuosina, ja kuluttajilla on paljon valinnanvaraa. ... -
Käytettävyyden vaikutus mobiiliapplikaatioiden käyttöliittymäsuunnitteluun
Nekkula, Miika (2021)Mobiililaitteiden ja niille kehitettävien sovellusten määrä on ollut viime vuosina kasvussa, mutta kaikista sovelluksista ei kuitenkaan tule toimivia tai suosittuja. Osasyynä tähän on näiden sovellusten huono käytettävyys, ... -
WWW-oppimisympäristö oppilaan näkökulmasta : käyttöliittymän käytettävyyden arviointi
Junttila, Venla (2001) -
Interaktiivisen television käytettävyyden heuristisen arvioinnin periaatteita
Järvenpää, Tuomas (2002)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.