Sosiaalisen median hyödyntäminen IT-alan rekrytointiprosesseissa
Authors
Date
2018Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Teknologian muutokset ja digitalisaatio ovat vaikuttaneet erilaisiin liiketoimintaprosesseihin merkittävästi viime vuosikymmenien aikana. Erityisesti sosiaalisen median käyttö on kasvanut huomattavasti ja nykypäivänä sosiaalisen median sivustoilla vieraillaan internetissä eniten. Sosiaalinen media vaikuttaa paitsi yksilöiden vuorovaikutukseen keskenään, myös yritysten sekä yksityisten henkilöiden väliseen vuorovaikutukseen, minkä vuoksi sitä voidaan pitää merkittävänä ilmiönä tänä päivänä. Tämän myötä sen vaikutus huomioidaan tänä päivänä yhä laajemmin osana myös erilaisten yritysten strategioita ja liiketoimintaprosesseja. Rekrytointiprosessi puolestaan on yrityksille merkittävä taloudellinen investointi myös pitkällä aikatähtäimellä. Sosiaalinen media tarjoaa myös rekrytointiprosesseihin uusia toimintamalleja ja aputyökaluja. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkin sosiaalisen median merkitystä erityisesti osana IT-toimialan rekrytointiprosesseja. Tämän osaamisryhmän valintaan vaikutti erityisesti oma mielenkiintoni sekä lisäksi alan osaajien rekrytoinnin haastavuus tänä päivänä sekä viime vuosien aikana, mikä tekee siitä ajankohtaisen tutkimuskohteen. Tutkielma on kvalitatiivinen ja sen aineisto on kerätty viiden puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla Helsingissä alkusyksystä 2017. Aineiston analysointi on tehty teemoittelun menetelmää hyödyntäen ja tutkielmassa aihetta on lähestytty erityisesti alan rekrytoijien näkökulmasta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen median hyödyntäminen kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa
Pylsy, Soile (2012)Pro gradu -tutkielmassa sosiaalista mediaa sekä korkeakoulutusta tarkasteltiin kokonaisuutena ja etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen: Miten sosiaalisen median palveluita ja luontaisia ominaisuuksia voidaan hyödyntää ... -
IT-alan rekrytointiprosessit : naisten kokemuksia rekrytoinnista ja uramahdollisuuksista
Lehtisaari, Jenna (2022)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan IT-alalla työskentelevien naisten kokemuksia IT-alan rekrytointiprosesseista. Naisten kokemuksia tarkastellaan sukupuolinäkökulmasta ja keskeistä on, miten sukupuoli merkityksellistyy ... -
Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen
Lehtinen, Elina (2019)Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot
Paloniemi, Essi (2018)Sosiaalisen median ja digitaalisen vuorovaikutuksen tuomat mahdollisuudet ovat herättäneet mielenkiinnon myös B2B-markkinoilla. Digitaalisten vuorovaikutusmenetelmien suosion hyödyntäminen on huomioitu myös uusasiakashankinnassa ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen työnantajamielikuvan kehittämisessä
Salakka, Matti (2020)Kilpailu parhaista työntekijöistä on kovempaa kuin koskaan aikaisemmin. Organisaatiot tavoittelevat pysyvää kilpailuetua rekrytoimalla ja sitouttamalla parempia työntekijöitä. Yrityksen brändin ja maineen arvo ovat tärkeässä ...