dc.contributor.author | Kallionpää, Outi | |
dc.date.accessioned | 2018-04-19T07:22:58Z | |
dc.date.available | 2018-04-19T07:22:58Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.citation | Kallionpää, O. (2018). Quo vadis, kirjoittamisen opetus?. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>9</i>(2). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2018/quo-vadis-kirjoittamisen-opetus" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2018/quo-vadis-kirjoittamisen-opetus</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_28010159 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_77410 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57687 | |
dc.description.abstract | Lukeminen ja kirjoittaminen ovat siirtyneet yhä laajemmin uusiin, erilaisiin mediaympäristöihin. Tämä on muuttanut erityisesti kirjoitustaidon käsitettä. Peruskirjoitustaidon lisäksi nykyaikainen kirjoitustaito sisältääkin lukuisia uudenlaisia taitoja, niin kutsuttuja uuden kirjoittamisen taitoja. Näitä ovat muun muassa tekniset taidot, multimodaalisen kirjoittamisen taito, julkisuustaidot, sosiaaliset taidot, luovuustaidot sekä monisuorittamisen ja tietoisen keskittymisen taidot. (Kallionpää 2017.) Sisällön lisäksi taitokäsitteen laajentuminen mullistaa myös kirjoittamisen opetuksen lähtökohtia. ”Mitä kirjoitustaito tarkoittaa 2000-luvulla?” -kysymyksen ohella on tärkeää pohtia myös opetukseen kytkeytyvää arvopohjaa. Miksi siis oikeastaan opetamme kirjoitustaitoa? Entä miksi kirjoitustaitoa arvostetaan yhä niin paljon? | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-huhtikuu-2018/quo-vadis-kirjoittamisen-opetus | |
dc.subject.other | kirjoittamisen opetus | |
dc.subject.other | mediaympäristöt | |
dc.subject.other | tulevaisuustaidot | |
dc.title | Quo vadis, kirjoittamisen opetus? | |
dc.type | contributionToPeriodical | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804182117 | |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjoittaminen | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2018-04-18T15:15:03Z | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 9 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | kirjoitustaito | |
dc.subject.yso | media | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2512 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11408 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2445 | |