Teoriaa ja menetelmiä : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista
Tutkielman tarkoituksena on tarjota tietoa siitä, miten taide ja osallisuus voivat
tukea itsetuntemuksen kehitystä oppilaanohjauksessa sekä tarjota tuoreeseen tietoon
perustuvia välineitä ohjauksen tueksi. Tutkielma koostuu kahdesta osasta.
Ensimmäisessä osassa tarkastellaan teoreettisesti tutkimuskysymystä: Miten taide
ja osallisuus voivat tukea nuoren itsetuntemuksen kehitystä yläkoulun oppilaanohjauksessa
ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista? Tutkielmassa menetelminä
käytetään sovelletusti käsitetutkimusta ja -analyysia. Tutkielman toinen osa on
ensimmäisen osan tulosten pohjalta kehitetty menetelmäpaketti.
Analyysivaiheessa tutkimuskysymys muutettiin käsitteiksi (holistinen ihmiskäsitys,
itsetuntemus, taide, osallisuus ja ammatinvalinta sekä urasuunnittelu),
joiden määritelmiä ja merkityksiä tarkasteltiin oppilaanohjauksen kontekstissa.
Tarkastelu osoitti, että käsitteet ja niiden merkitykset liittyvät oppilaanohjaukseen.
Esimerkiksi itsetuntemus näyttäytyi yhtenä oppilaanohjauksen tavoitteena,
kun taas osallisuus näyttäytyi ohjauksen merkityksellisyyttä lisäävänä tekijänä.
Tutkielman tuloksissa urasuunnittelu näyttäytyi oppilaanohjauksen tavoitteena,
jonka saavuttamista voidaan tukea nuoren itsetuntemuksen vahvistamisella.
Taide ja osallisuus puolestaan ovat menetelmiä, jotka tukevat itsetuntemuksen
kehitystä muun muassa lisäämällä ohjauksen merkityksellisyyttä ja tarjoamalla
erilaisia tapoja tutkia itseä. Taide ja osallistavat menetelmät sopivat oppilaanohjauksen
kontekstiin. Tulokset loivat hyvän pohjan suunnitella menetelmäpaketti,
jossa hyödynnetään taidetta ja osallistavia menetelmiä.
...
Alternative title
Taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmistaMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Itsetuntemus osana oppilaanohjausta : oppilaanohjaajien käsityksiä itsetuntemuksen tukemisesta
Juusela, Viivi (2015)Tässä tutkimuksessa on tavoitteena selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun oppilaanohjaajilla on oppilaan itsetuntemuksen tukemisesta osana 7-9 luokkien oppilaanohjausta. Tarkoituksena on kuvata, mitä itsetuntemuksen ... -
Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta
Heikkonen, Salla (2013)TIIVISTELMÄ Heikkonen, Salla Turkulaisten yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia ammatillisen suuntautumisen ohjauksesta. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu 2013, 113 s. Tutkin ... -
Kohti parempaa itsetuntemusta : itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta
Sorvisto, Hannariina; Suokas, Nina (2018)Sorvisto, Hannariina ja Suokas, Nina. 2018. Kohti parempaa itsetuntemusta - Itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämiseen ohjaajien näkökulmasta. Kasvatustieteen ... -
"Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä
Huusko, Saija (2014)”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Esiintyväksi laulajaksi kasvaminen : tutkimus laulajan itsetuntemuksen ja opettaja-oppilassuhteen merkityksestä
Määttä, Noora (2020)Tutkin pro gradu -tutkielmassani, miten itsetuntemus ja opettaja- oppilassuhde vaikuttavat siihen, että lopputulokseksi saadaan esiintyvä expertti-laulaja eli laulamisen asiantuntija. Oletukseni oli, että tähän vaikuttavat hyvät ...