Kohti parempaa itsetuntemusta : itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmasta
Date
2018Sorvisto, Hannariina ja Suokas, Nina. 2018. Kohti parempaa itsetuntemusta - Itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämiseen ohjaajien näkökulmasta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Ohjausalan maisteriohjelma. 98 sivua.
Tutkielmassa tarkastellaan, miten ohjaajat määrittelevät itsetuntemusta ja miten he hahmottavat itsetuntemuksen kehittämisen merkitystä työssään. Lisäksi tarkoitus on kartoittaa ohjaajien hyväksi kokemia itsetuntemuksen kehittämisharjoituksia ja sitä, millä tavalla he perustelevat niiden toimivuutta.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella, joka tavoitti noin 1000 ohjaajaa. Lopullisia hyväksyttyjä vastauksia saatiin 29 ohjaajalta, jotka toimivat eri toimintakentillä, yleisimmin peruskoulussa ja lukiossa. Pääosin avoimiin kysymyksiin perustuvan kyselyn aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Ohjaajat määrittelivät itsetuntemusta monilla eri tavoilla ja usein laaja-alaisesti. Itsetuntemuksen kehittämisen merkitystä korostettiin kasvun ja kehityksen välttämättömänä tukena, mutta ohjaajat nostivat esille myös ristiriitaa itsetuntemuksen kehittämisen ja ohjausarjen realiteettien välillä. Hyväksi koettuja itsetuntemuksen kehittämisen harjoituksia tarkasteltiin niin yksilö- kuin ryhmäohjaustilanteissa. Yksilö- ja ryhmäohjauksen puolelta löytyi samankaltaisia harjoituksia, mutta ohjaajat toteuttivat niitä hieman eri tavoin. Merkittävimpinä eroina harjoitusten välillä oli se, että yksilöharjoitukset painottuivat vahvasti yksin tekemiseen ja ohjaajavetoisuuteen, kun ryhmäohjauksessa painottuivat toiminnallisuus ja vuorovaikutuksellisuus. Myönteinen vertaispalaute ja positiivinen vahvistaminen korostuivat ryhmäharjoituksissa. Yksilö- ja ryhmäharjoitusten merkittäväksi yhteiseksi tekijäksi nousi kokemuksellisuus.
...
Alternative title
Itsetuntemuksen määritelmä, merkitys ja hyväksi koetut menetelmät itsetuntemuksen kehittämisen ohjaajien näkökulmastaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Se, että jotenkin saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla" : fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä
Huusko, Saija (2014)”Se, että jotenki saa toteuttaa itteänsä; tuntee, että on hyvä olla”. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus itsetuntemuksen merkityksestä opinto-ohjaajan työssä. Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa
Sarén, Raisa (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ... -
“Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta
Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ... -
"Puhutaan ihmisestä ihmisenä ja vasta sitte niistä asioista" : turvallisuuden ja luottamuksen rakentuminen ja merkitys ohjauksen vuorovaikutussuhteessa ohjaajien kokemana
Oravasaari, Henna Josefiina (2015)Henna Josefiina Oravasaari 2015: ”Puhutaan ihmisestä ihmisenä ja vasta sitte niistä asioista”. Turvallisuuden ja luottamuksen rakentuminen ja merkitys ohjauksen vuorovaikutussuhteessa ohjaajien kokemana. Opettajankoulutuslaitos, ... -
"Miten kamalan isoja ne erot ovat ja miten ihmeessä me voisimme niihin yhteiskunnassa vaikuttaa." : yhteiskunnallisesti tiedostava ohjaus nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien näkökulmasta
Myllylä, Marju; Jänkälä, Heidi (2023)Tutkimuksemme tarkoituksena oli hahmottaa nuorten parissa toimivien opinto-ohjaajien toteuttamaa yhteiskunnallisesti tiedostavaa ohjausta. Tarkastelimme opinto-ohjaajien kuvaamia käsityksiä, käytännön työtapoja ja haasteita ...