dc.contributor.author | Laine, Elli | |
dc.contributor.author | Lammi, Mesimaaria | |
dc.date.accessioned | 2018-04-09T18:30:08Z | |
dc.date.available | 2018-04-09T18:30:08Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1867975 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57522 | |
dc.description.abstract | Tutkielman tarkoituksena on tarjota tietoa siitä, miten taide ja osallisuus voivat
tukea itsetuntemuksen kehitystä oppilaanohjauksessa sekä tarjota tuoreeseen tietoon
perustuvia välineitä ohjauksen tueksi. Tutkielma koostuu kahdesta osasta.
Ensimmäisessä osassa tarkastellaan teoreettisesti tutkimuskysymystä: Miten taide
ja osallisuus voivat tukea nuoren itsetuntemuksen kehitystä yläkoulun oppilaanohjauksessa
ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista? Tutkielmassa menetelminä
käytetään sovelletusti käsitetutkimusta ja -analyysia. Tutkielman toinen osa on
ensimmäisen osan tulosten pohjalta kehitetty menetelmäpaketti.
Analyysivaiheessa tutkimuskysymys muutettiin käsitteiksi (holistinen ihmiskäsitys,
itsetuntemus, taide, osallisuus ja ammatinvalinta sekä urasuunnittelu),
joiden määritelmiä ja merkityksiä tarkasteltiin oppilaanohjauksen kontekstissa.
Tarkastelu osoitti, että käsitteet ja niiden merkitykset liittyvät oppilaanohjaukseen.
Esimerkiksi itsetuntemus näyttäytyi yhtenä oppilaanohjauksen tavoitteena,
kun taas osallisuus näyttäytyi ohjauksen merkityksellisyyttä lisäävänä tekijänä.
Tutkielman tuloksissa urasuunnittelu näyttäytyi oppilaanohjauksen tavoitteena,
jonka saavuttamista voidaan tukea nuoren itsetuntemuksen vahvistamisella.
Taide ja osallisuus puolestaan ovat menetelmiä, jotka tukevat itsetuntemuksen
kehitystä muun muassa lisäämällä ohjauksen merkityksellisyyttä ja tarjoamalla
erilaisia tapoja tutkia itseä. Taide ja osallistavat menetelmät sopivat oppilaanohjauksen
kontekstiin. Tulokset loivat hyvän pohjan suunnitella menetelmäpaketti,
jossa hyödynnetään taidetta ja osallistavia menetelmiä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (146 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oppilaanohjaus | |
dc.subject.other | taide | |
dc.subject.other | itsetuntemus | |
dc.subject.other | ammatinvalinta | |
dc.subject.other | urasuunnittelu | |
dc.subject.other | osallisuus | |
dc.title | Teoriaa ja menetelmiä : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista | |
dc.title.alternative | Taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201804091974 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2018-04-09T18:30:08Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.subject.yso | taide | |
dc.subject.yso | itsetuntemus | |
dc.subject.yso | ammatinvalinta | |
dc.subject.yso | urasuunnittelu | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |