Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLaine, Elli
dc.contributor.authorLammi, Mesimaaria
dc.date.accessioned2018-04-09T18:30:08Z
dc.date.available2018-04-09T18:30:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1867975
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57522
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on tarjota tietoa siitä, miten taide ja osallisuus voivat tukea itsetuntemuksen kehitystä oppilaanohjauksessa sekä tarjota tuoreeseen tietoon perustuvia välineitä ohjauksen tueksi. Tutkielma koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan teoreettisesti tutkimuskysymystä: Miten taide ja osallisuus voivat tukea nuoren itsetuntemuksen kehitystä yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista? Tutkielmassa menetelminä käytetään sovelletusti käsitetutkimusta ja -analyysia. Tutkielman toinen osa on ensimmäisen osan tulosten pohjalta kehitetty menetelmäpaketti. Analyysivaiheessa tutkimuskysymys muutettiin käsitteiksi (holistinen ihmiskäsitys, itsetuntemus, taide, osallisuus ja ammatinvalinta sekä urasuunnittelu), joiden määritelmiä ja merkityksiä tarkasteltiin oppilaanohjauksen kontekstissa. Tarkastelu osoitti, että käsitteet ja niiden merkitykset liittyvät oppilaanohjaukseen. Esimerkiksi itsetuntemus näyttäytyi yhtenä oppilaanohjauksen tavoitteena, kun taas osallisuus näyttäytyi ohjauksen merkityksellisyyttä lisäävänä tekijänä. Tutkielman tuloksissa urasuunnittelu näyttäytyi oppilaanohjauksen tavoitteena, jonka saavuttamista voidaan tukea nuoren itsetuntemuksen vahvistamisella. Taide ja osallisuus puolestaan ovat menetelmiä, jotka tukevat itsetuntemuksen kehitystä muun muassa lisäämällä ohjauksen merkityksellisyyttä ja tarjoamalla erilaisia tapoja tutkia itseä. Taide ja osallistavat menetelmät sopivat oppilaanohjauksen kontekstiin. Tulokset loivat hyvän pohjan suunnitella menetelmäpaketti, jossa hyödynnetään taidetta ja osallistavia menetelmiä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (146 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otheroppilaanohjaus
dc.subject.othertaide
dc.subject.otheritsetuntemus
dc.subject.otherammatinvalinta
dc.subject.otherurasuunnittelu
dc.subject.otherosallisuus
dc.titleTeoriaa ja menetelmiä : taide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista
dc.title.alternativeTaide ja osallisuus itsetuntemuksen kehityksen tukena yläkoulun oppilaanohjauksessa ammatinvalinnan ja urasuunnittelun näkökulmista
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804091974
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2018-04-09T18:30:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysooppilaanohjaus
dc.subject.ysotaide
dc.subject.ysoitsetuntemus
dc.subject.ysoammatinvalinta
dc.subject.ysourasuunnittelu
dc.subject.ysoosallisuus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot