Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014

Icon
1.9Mb

Tekijät
Westerholm, Päivi |
de Carvalho, Maria
Päivämäärä
2017
Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Voit pyytää käyttörajoitetun opinnäytteen itsellesi tästä
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman tulevan luokanopettajan työn rikastamiseksi, että julkisen aiheeseen liittyvän keskustelun pohjalta. Julkisessa keskustelussa on nostettu paljon esiin pohdintaa oppimisen ilon hälyttävästä puuttumisesta peruskouluissamme. Aihetta jäsennettiin Seligmanin hyvinvointia kuvaavan PERMA-teorian avulla. PERMA-teoria antoi monipuolisen ja varsin sopivan työkalun tutkimuksellisesti vielä nuoren ja selkeytymättömän aiheen käsittelyyn. PERMA-teoria koostuu viidestä osa-alueesta, joita ovat myönteiset tunteet, sitoutuminen, vuorovaikutussuhteet, merkityksellisyys ja saavuttaminen. Tutkimusaineistona käytettiin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014. Tätä peruskoulun opettajien työtä ohjaavaa asiakirjaa tutkittiin systemaattisen tekstianalyysin keinoin. Systemaattinen tekstianalyysi sopi hyvin tutkimusaiheen käsittelyyn sekä tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseen ja antoi mahdollisuuden hermeneuttiseen tutkijan ymmärryksen kehittymiseen, joka tapahtui tutkimuksen edetessä. Ensikatsomalta vaikutti siltä, ettei oppimisen ilolla ole juuri mitään asemaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014, mutta moninkertainen tutkimusaineiston läpikäynti ja syvällinen aiheen jäsentäminen PERMA-teorian mukaan näytti oppimisen ilolla olevan keskeinen, joskin piiloinen rooli tutkimusaineistossa. Tutkimuksen perusteella Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy paljon PERMA:n jokaiseen osa-alueeseen oppimisen ilon näkökulmasta liittyviä tekijöitä, mutta kokonaisuutta ei ole kuvattu selkeästi. Tutkijoille sen sijaan kirkastui syvällisen hermeneuttisen prosessin kautta selkeä käsitys oppimisen ilon rakentumisesta. Oppimisen ilo rakentuu hyvien vuorovaikutussuhteiden kannattelemana. Tärkeäksi ja hyväksytyksi tulemisen kokeminen antaa merkitystä sekä omalle identiteetille että työlle. Koettu merkityksellisyys sekä oppilaan lähtökohtien ja edellytysten huomioiminen antavat mahdollisuuden työntekoon sitoutumiselle, joka on välttämätöntä onnistumiselle. Tavoitteiden saavuttaminen tapahtuu parhaiten oikea-aikaisen ohjauksen turvin. Kaikkia näitä vaiheita tukevat myönteiset tunteet ja vaiheiden kautta saadaan myös kokea myönteisiä tunteita. Tästä kokonaisuudesta rakentuu oppimisen ilo, joka on paljon enemmän kuin joku kiva tunne. ...
Asiasanat
oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet PERMA-teoria systemaattinen tekstianalyysi tekstianalyysi opetussuunnitelmat perusopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809124078

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (1985-2014) rakentuvan osallisuuskäsityksen sosiaalipedagoginen tarkastelu 

    Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi; Tervasmäki, Tuomas (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2017)
  • Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 

    Putz, Juho (2018)
    Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
  • Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 

    Lassila, Niko; Matilainen, Katariina (2015)
    Tutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman ...
  • Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa 

    Metsälä, Elina (2020)
    Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ...
  • Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä 

    Kärävä, Matti; Minkkinen, Jaakko (2011)
    TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre