University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014

Icon
1.9 Mb

Authors
Westerholm, Päivi |
de Carvalho, Maria
Date
2017
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman tulevan luokanopettajan työn rikastamiseksi, että julkisen aiheeseen liittyvän keskustelun pohjalta. Julkisessa keskustelussa on nostettu paljon esiin pohdintaa oppimisen ilon hälyttävästä puuttumisesta peruskouluissamme. Aihetta jäsennettiin Seligmanin hyvinvointia kuvaavan PERMA-teorian avulla. PERMA-teoria antoi monipuolisen ja varsin sopivan työkalun tutkimuksellisesti vielä nuoren ja selkeytymättömän aiheen käsittelyyn. PERMA-teoria koostuu viidestä osa-alueesta, joita ovat myönteiset tunteet, sitoutuminen, vuorovaikutussuhteet, merkityksellisyys ja saavuttaminen. Tutkimusaineistona käytettiin Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita 2014. Tätä peruskoulun opettajien työtä ohjaavaa asiakirjaa tutkittiin systemaattisen tekstianalyysin keinoin. Systemaattinen tekstianalyysi sopi hyvin tutkimusaiheen käsittelyyn sekä tutkimuksen tavoitteiden saavuttamiseen ja antoi mahdollisuuden hermeneuttiseen tutkijan ymmärryksen kehittymiseen, joka tapahtui tutkimuksen edetessä. Ensikatsomalta vaikutti siltä, ettei oppimisen ilolla ole juuri mitään asemaa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014, mutta moninkertainen tutkimusaineiston läpikäynti ja syvällinen aiheen jäsentäminen PERMA-teorian mukaan näytti oppimisen ilolla olevan keskeinen, joskin piiloinen rooli tutkimusaineistossa. Tutkimuksen perusteella Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy paljon PERMA:n jokaiseen osa-alueeseen oppimisen ilon näkökulmasta liittyviä tekijöitä, mutta kokonaisuutta ei ole kuvattu selkeästi. Tutkijoille sen sijaan kirkastui syvällisen hermeneuttisen prosessin kautta selkeä käsitys oppimisen ilon rakentumisesta. Oppimisen ilo rakentuu hyvien vuorovaikutussuhteiden kannattelemana. Tärkeäksi ja hyväksytyksi tulemisen kokeminen antaa merkitystä sekä omalle identiteetille että työlle. Koettu merkityksellisyys sekä oppilaan lähtökohtien ja edellytysten huomioiminen antavat mahdollisuuden työntekoon sitoutumiselle, joka on välttämätöntä onnistumiselle. Tavoitteiden saavuttaminen tapahtuu parhaiten oikea-aikaisen ohjauksen turvin. Kaikkia näitä vaiheita tukevat myönteiset tunteet ja vaiheiden kautta saadaan myös kokea myönteisiä tunteita. Tästä kokonaisuudesta rakentuu oppimisen ilo, joka on paljon enemmän kuin joku kiva tunne. ...
Keywords
oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet PERMA-teoria systemaattinen tekstianalyysi tekstianalyysi opetussuunnitelmat perusopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809124078

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 

    Putz, Juho (2018)
    Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
  • Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 

    Lassila, Niko; Matilainen, Katariina (2015)
    Tutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman ...
  • Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa 

    Metsälä, Elina (2020)
    Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ...
  • Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä 

    Kärävä, Matti; Minkkinen, Jaakko (2011)
    TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa ...
  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (1985-2014) rakentuvan osallisuuskäsityksen sosiaalipedagoginen tarkastelu 

    Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi; Tervasmäki, Tuomas (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2017)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre