Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorPutz, Juho
dc.date.accessioned2018-04-04T11:06:03Z
dc.date.available2018-04-04T11:06:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1864290
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57479
dc.description.abstractKielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia määritelmiä monikielisyys saa ja missä yhteyksissä ilmiö esitetään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, asiakirjassa, joka ohjaa suomalaisen perusopetuksen toteuttamista. Nykyisen opetussuunnitelman rinnalla tarkastellaan edellistä, vuonna 2004 ilmestynyttä, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Näin saada näkökulma siihen, miten puhe monikielisyydestä on muuttunut koulumaailmassa virallisten tekstien valossa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 ja 2004 muodostavat tämän kvalitatiivisen tutkimuksen aineiston. Aineistoa tarkastellaan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen analyysi koostuu kuudesta alaluvusta, joissa pyritään vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Miten ja missä yhteyksissä monikielisyys näkyy perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa? Millä tavoin monikielisyyttä määritellään? 2) Millainen on muutos edelliseen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin verrattuna? Tutkimustulosten perusteella monikielisyys on esillä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monin tavoin. Nykyisessä opetussuunnitelmassa monikielisyys määritellään selkeästi ja se on esillä aina arvopohjasta yksittäisten oppiaineiden tavoitteisiin. Erot edelliseen opetussuunnitelmaan ovat huomattavat. Tämä heijastelee yleistä monikielisyystilannetta ja -keskustelua.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (103 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othermonikielisyys
dc.subject.otheropetussuunnitelmat
dc.subject.otherperusopetus
dc.subject.otherperuskoulu
dc.subject.othersisällönanalyysi
dc.subject.otherkielen oppiminen
dc.titleMonikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201804041910
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodSisällönanalyysi
dc.date.updated2018-04-04T11:06:03Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record