dc.contributor.author | Kukila, Tiia-Maria | |
dc.contributor.author | Vihavainen, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2018-03-09T20:20:29Z | |
dc.date.available | 2018-03-09T20:20:29Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1860902 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57294 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokanopettajien työhyvinvointia tukevia
ja haastavia tekijöitä sekä työyhteisön merkitystä työhyvinvoinnille. Lisäksi
tarkastellaan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnin tukemisesta. Tutkielman
avulla tuodaan esille heidän kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tuloksia
voidaan hyödyntää opettajien työhyvinvoinnin kehittämistyössä.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastatteluiden
avulla keväällä ja syksyllä 2017. Tutkielmaan osallistui kuusi luokanopettajaa,
joista kaksi oli miehiä ja neljä naisia. Aineiston analyysivaiheessa aineisto
teemoiteltiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia avuksi käyttäen.
Tutkielman keskeisimmät tulokset osoittavat, että luokanopettajien työ-
hyvinvointia määrittävät useat yksittäiset tekijät, kuten vuorovaikutustilanteet,
resurssit, päätöksenteko ja työyhteisö. Samat tekijät, jotka opettajat kokivat lisää-
vän kokemuksia työhyvinvoinnista, voivat myös heikentää sitä. Työhyvinvoinnin
tukemisen osalta opettajat kokevat kehityksen olevan vielä kesken. Opettajat
kertovat saaneensa jonkin verran tukea työhyvinvoinnilleen työnantajaltaan,
mutta vastuu työhyvinvoinnin tukemisessa on silti suurilta osin opettajilla itsellään.
Toisaalta kokemus hyvinvoinnista on henkilökohtainen, sillä yksilö tietää
parhaiten, milloin ja millaisissa asioissa hän tukea tarvitsee. Tällöin vastuu työ-
hyvinvoinnin tukemisesta on aina osittain myös yksilöllä itsellään.
Tutkielman tulokset tukevat aiempia työhyvinvointia koskevia tutkimustuloksia
työhyvinvointia tukevien ja haastavien tekijöiden osalta. Poiketen aiemmista
tutkimuksista tässä tutkielmassa tuodaan esiin keinoja, joilla opettajien hyvinvointia
voidaan kehittää. Tämä antaa merkityksellisen näkökulman myös yhteiskunnallisesti,
sillä opettajien hyvinvointi heijastuu koko kouluyhteisöön. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (118 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala" | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201803091700 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2018-03-09T20:20:30Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | jaksaminen | |
dc.subject.yso | työyhteisöt | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |