Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
Date
2018Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokanopettajien työhyvinvointia tukevia
ja haastavia tekijöitä sekä työyhteisön merkitystä työhyvinvoinnille. Lisäksi
tarkastellaan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnin tukemisesta. Tutkielman
avulla tuodaan esille heidän kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tuloksia
voidaan hyödyntää opettajien työhyvinvoinnin kehittämistyössä.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty teemahaastatteluiden
avulla keväällä ja syksyllä 2017. Tutkielmaan osallistui kuusi luokanopettajaa,
joista kaksi oli miehiä ja neljä naisia. Aineiston analyysivaiheessa aineisto
teemoiteltiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia avuksi käyttäen.
Tutkielman keskeisimmät tulokset osoittavat, että luokanopettajien työ-
hyvinvointia määrittävät useat yksittäiset tekijät, kuten vuorovaikutustilanteet,
resurssit, päätöksenteko ja työyhteisö. Samat tekijät, jotka opettajat kokivat lisää-
vän kokemuksia työhyvinvoinnista, voivat myös heikentää sitä. Työhyvinvoinnin
tukemisen osalta opettajat kokevat kehityksen olevan vielä kesken. Opettajat
kertovat saaneensa jonkin verran tukea työhyvinvoinnilleen työnantajaltaan,
mutta vastuu työhyvinvoinnin tukemisessa on silti suurilta osin opettajilla itsellään.
Toisaalta kokemus hyvinvoinnista on henkilökohtainen, sillä yksilö tietää
parhaiten, milloin ja millaisissa asioissa hän tukea tarvitsee. Tällöin vastuu työ-
hyvinvoinnin tukemisesta on aina osittain myös yksilöllä itsellään.
Tutkielman tulokset tukevat aiempia työhyvinvointia koskevia tutkimustuloksia
työhyvinvointia tukevien ja haastavien tekijöiden osalta. Poiketen aiemmista
tutkimuksista tässä tutkielmassa tuodaan esiin keinoja, joilla opettajien hyvinvointia
voidaan kehittää. Tämä antaa merkityksellisen näkökulman myös yhteiskunnallisesti,
sillä opettajien hyvinvointi heijastuu koko kouluyhteisöön.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
Haiminen, Julia (2024)Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden, korkeintaan kaksi vuotta työskennelleiden luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. Lisäksi tarkastellaan heidän esittämiään konkreettisia ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
Pöyhtäri, Sanni (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli vaikuttanut suomalaiseen koulujärjestelmään noin vuoden ajan, ja ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä
Muittari, Olli; Pelamo, Jesse (2023)Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoisuutta luokanopettajien työhyvinvoinnin tämänhetkisestä tilasta. Tämän ohella selvitimme työ-hyvinvointia edistäviä ja heikentäviä tekijöitä luokanopettajien ... -
Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä
Huttunen, Johanna; Mäki-Maunus, Marianne (2024)Tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja ymmärtää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on voimavarojen merkityksestä omalle työhyvinvoinnilleen. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät vievät voimavaroja eli heikentävät työhyvinvointia. ... -
Luokanopettajien kokemuksia lähityöyhteisön merkityksestä työhyvinvoinnille
Kouhia, Tilda (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin sitä, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat lähityöyhteisölleen työhyvinvointiin liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa näistä merkityksistä sekä ymmärtää, minkälaista ...