Luokanopettajien kokemuksia voimavara- ja kuormittavuustekijöistä
Päivämäärä
2024Tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja ymmärtää millaisia kokemuksia luokanopettajilla on voimavarojen merkityksestä omalle työhyvinvoinnilleen. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät vievät voimavaroja eli heikentävät työhyvinvointia. Tässä
tutkimuksessa voimavaroilla tarkoitetaan sellaisia tekijöitä, jotka vahvistavat
työhyvinvointia. Tutkimusta tarkastellaan positiivisen psykologian näkökulmasta käsin, sillä tutkijat haluavat korostaa myönteistä lähestymistä tutkittavaan
aiheeseen.
Kyseessä oli laadullinen tutkimus ja tutkimus toteutettiin fenomenologishermeneuttisella tutkimusotteella. Aineisto kerättiin keväällä 2024 haastattelemalla kuutta luokanopettajaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin tulkitsevaa fenomenologista analyysimenetelmää apuna käyttäen.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajat tunnistivat hyvin voimavarojaan eli
työhyvinvointiaan vahvistavia tekijöitä. Näistä merkittävin oli henkilökohtainen
hyvinvointi, joka sisälsi perustarpeista huolehtimisen, vapaa-ajan sekä arvot.
Myös kouluyhteisön ihmissuhteet koettiin tärkeänä voimavarana ja kannattelevana tekijänä työssä. Huomattavasti vähemmän mainittiin työhyvinvointia heikentäviä tekijöitä, joista keskeisimpiä ja eri osa-alueisiin vaikuttavimpia olivat
sisäilmaongelmat ja työn rajaaminen.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että suurelta osin samat tekijät,
jotka vahvistivat työhyvinvointia eli koettiin voimavaroina, saattoivat toisinaan
myös kuormittaa opettajia.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Voimavara vai kuormitustekijä? : luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin
Hytönen, Tiina; Karhunen, Johanna (2013)Tiina Hytönen ja Johanna Karhunen. 2013. Voimavara vai kuormitustekijä? Luokanopettajien ajatuksia ja kokemuksia sosiaalisten suhteiden vaikutuksesta työhyvinvointiin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen merkityksestä työhyvinvointiin
Vertanen, Katja; Saarelainen, Hanna (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta sekä heidän kokemuksiaan positiivisen pedagogiikan merkityksestä työhyvinvointiin. Tutkimuksen avulla pyritään saamaan tietoa ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
Haiminen, Julia (2024)Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden, korkeintaan kaksi vuotta työskennelleiden luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. Lisäksi tarkastellaan heidän esittämiään konkreettisia ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
Kukila, Tiia-Maria; Vihavainen, Jenni (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokanopettajien työhyvinvointia tukevia ja haastavia tekijöitä sekä työyhteisön merkitystä työhyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnin ... -
Voimavarat työssäjaksamisen edistäjänä : positiivisen psykologian näkökulma työhyvinvointiin varhaiskasvatustyössä
Leinonen, Emmi (2011)Tämä laadullinen tutkimus käsittelee työhyvinvointia varhaiskasvatustyössä voimavarakeskeisestä, positiivisen psykologian näkökulmasta. Näin ollen tutkimuksen kohteena on se, mitkä tekijät auttavat jaksamaan päiväkotityössä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.