Lapsen kasvun ja oppimisen tuki sekä tuen tarpeen toteutumisen arvioiminen vuorohoidon kontekstissa
TIIVISTELMÄ
Pudas, Outi. 2018. Lapsen kasvun ja oppimisen tuki sekä tuen tarpeen toteutumisen arvioiminen vuorohoidon kontekstissa. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 54 sivua.
Tutkimukseni lähtökohtana oli kiinnostus lapsen kasvun ja oppimisen tukeen sekä tuen toteutumisen arvioimiseen vuorohoidon kontekstissa. Tarkoituksenani oli kartoittaa myös vuorohoidon sekä varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön välisen yhteistyön toteutumista lapsen tuen tarpeen prosessissa. Halusin selvittää, toteutuuko lapsen oikeus tukeen vuorohoidon arjessa ja millaisia yhteistyön käytänteitä vuorohoidon ja varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön välillä on.
Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan vuorohoidossa työskentelevää varhaiskasvatuksen ammattilaista kahdesta erikokoisesta kaupungista; viisi lastentarhanopettajaa sekä kolme varhaiserityiskasvatuksen henkilöä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti eli induktiivista analyysimenetelmää käyttäen.
Tutkimustulosteni mukaan lapsen kasvun ja oppimisen tuki ja tuen tarpeen arvioiminen toteutuivat vuorohoidon arjessa pääsääntöisesti hyvin. Lapsen yksilöllisiin tarpeisiin voitiin vastata, johtuen siitä, että vuorohoidossa lapsia on yhtä aikaa paikalla joskus vähemmän kuin päivähoitoryhmissä. Lapsen oikeus tukeen saattoi heikentyä ainoastaan ilta- ja viikonloppuhoidon osalta. Vuorohoidon ja varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön yhteistyö koettiin toimivana ja se tuki hyvin lapsen kasvun ja oppimisen prosessia. Varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön palveluja ei kuitenkaan ollut saatavilla joka kunnassa ja se olikin suurin epäkohta tutkimukseni tuloksissa.
Tutkimukseni aineiston perusteella tulevaisuudessa on hyvä miettiä, että lapsen oikeus tukeen, myös ilta- ja viikonloppuhoidossa, varmistetaan. Myös varhaiserityiskasvatuksen ammattilaisten saatavuutta kaikissa kunnissa, olisi hyvä vahvistaa.
Avaisanat: varhaiskasvatus, vuorohoito ja sen erityispiirteet, lapsen kasvun ja oppimisen tuki.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorohoitopedagogiikkaa tutkimassa : vuorohoidon pedagoginen konteksti lapsen turvallisuuden tunteen näkökulmasta
Järvelä, Kaisa (2016)Työn epäsäännöllistyminen sekä yhteiskunnan muuttuminen 24/7 taloudeksi vaikuttaa myös lapsiin sekä lastenhoitojärjestelyihin. Vuorohoidon yleistyminen sekä sen erityislaatuisuudelle havahtuminen ovat tuoneet tarpeen myös ... -
Children’s grief and grieving in institutional early childhood education -research project (HY): Observational and interview data collected in the context of flexibly scheduled early childhood education and care
Salonen, Eija (University of Jyväskylä, 2024)The data were collected in 2021-2023 in the "Children's grief and grieving in institutional early childhood education and care" research project of the University of Helsinki (funded by the Research Council of Finland, ... -
Varhaiserityisopettaja lapsen kasvun ja oppimisen tukijana
Itämäki, Anni (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten varhaiserityisopettajat tukevat lapsen kasvua ja oppimista, sekä miten tuki jakaantuu lapsen luonnolliseen ja erityiseen ympäristöön. Tutkimus toteutettiin laadullisena ... -
Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
Lehmonen, Soile; Viitanen, Maarit (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten ... -
"Nää päivittäiset kohtaamiset - ne on ilman muuta tärkeimmät". : vuorohoidon työntekijöiden kuvauksia yhteistyöstä lasten vanhempien kanssa
Kosonen, Päivi (2018)Suomalaisessa varhaiskasvatusjärjestelmässä lasten vanhempien sekä varhaiskasvatuksen työntekijöiden välinen yhteistyö on keskeisellä sijalla. Koko yhteiskunnan muuttuessa yhä enemmän 24/7 taloudeksi aiheuttaa se perheiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.