dc.contributor.advisor | Rönkä, Anna. | |
dc.contributor.author | Pudas, Outi | |
dc.date.accessioned | 2018-02-27T16:07:46Z | |
dc.date.available | 2018-02-27T16:07:46Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1858628 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57206 | |
dc.description.abstract | TIIVISTELMÄ
Pudas, Outi. 2018. Lapsen kasvun ja oppimisen tuki sekä tuen tarpeen toteutumisen arvioiminen vuorohoidon kontekstissa. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 54 sivua.
Tutkimukseni lähtökohtana oli kiinnostus lapsen kasvun ja oppimisen tukeen sekä tuen toteutumisen arvioimiseen vuorohoidon kontekstissa. Tarkoituksenani oli kartoittaa myös vuorohoidon sekä varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön välisen yhteistyön toteutumista lapsen tuen tarpeen prosessissa. Halusin selvittää, toteutuuko lapsen oikeus tukeen vuorohoidon arjessa ja millaisia yhteistyön käytänteitä vuorohoidon ja varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön välillä on.
Tutkimukseni on luonteeltaan laadullinen tutkimus ja sen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Haastatteluihin osallistui yhteensä kahdeksan vuorohoidossa työskentelevää varhaiskasvatuksen ammattilaista kahdesta erikokoisesta kaupungista; viisi lastentarhanopettajaa sekä kolme varhaiserityiskasvatuksen henkilöä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti eli induktiivista analyysimenetelmää käyttäen.
Tutkimustulosteni mukaan lapsen kasvun ja oppimisen tuki ja tuen tarpeen arvioiminen toteutuivat vuorohoidon arjessa pääsääntöisesti hyvin. Lapsen yksilöllisiin tarpeisiin voitiin vastata, johtuen siitä, että vuorohoidossa lapsia on yhtä aikaa paikalla joskus vähemmän kuin päivähoitoryhmissä. Lapsen oikeus tukeen saattoi heikentyä ainoastaan ilta- ja viikonloppuhoidon osalta. Vuorohoidon ja varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön yhteistyö koettiin toimivana ja se tuki hyvin lapsen kasvun ja oppimisen prosessia. Varhaiserityiskasvatuksen henkilöstön palveluja ei kuitenkaan ollut saatavilla joka kunnassa ja se olikin suurin epäkohta tutkimukseni tuloksissa.
Tutkimukseni aineiston perusteella tulevaisuudessa on hyvä miettiä, että lapsen oikeus tukeen, myös ilta- ja viikonloppuhoidossa, varmistetaan. Myös varhaiserityiskasvatuksen ammattilaisten saatavuutta kaikissa kunnissa, olisi hyvä vahvistaa.
Avaisanat: varhaiskasvatus, vuorohoito ja sen erityispiirteet, lapsen kasvun ja oppimisen tuki. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (54 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | vuorohoito | |
dc.subject.other | lapsen kasvun ja oppimisen tuki | |
dc.title | Lapsen kasvun ja oppimisen tuki sekä tuen tarpeen toteutumisen arvioiminen vuorohoidon kontekstissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201802271611 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2018-02-27T16:07:46Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | vuorohoito | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |