Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTurja, Leena
dc.contributor.authorRopponen, Niina
dc.contributor.authorVoutilainen, Saimi
dc.date.accessioned2018-02-17T21:54:45Z
dc.date.available2018-02-17T21:54:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1858159
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57100
dc.description.abstractVuorohoito kontekstina on ainutlaatuinen varhaiskasvatusympäristö, joka tuo tullessaan ominaispiirteitä pedagogiikan toteuttamiseen sekä pedagogisen johtamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka pedagogista johtajuutta toteutetaan vuorohoidon kontekstissa johtamisen eri tasoilla. Lisäksi tutkimuksessa oli tarkoitus kuvata, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä eri kaupunkien pedagogisessa johtajuudessa oli vuorohoidon osalta, sekä mitä taitoja ja osaamista jaettu pedagoginen johtajuus vaatii vuorohoidon henkilökunnalta. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmessa suomalaisessa kaupungissa varhaiskasvatuksen kolmea eri johtajuustasoa: hallinnon edustajaa, päiväkodin johtajaa ja lastentarhanopettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tutkimustulokset osoittivat, että vuorohoidon pedagogista johtajuutta toteutetaan eri tavalla hallinnon, päiväkodin johtajan ja lastentarhanopettajan tasolla. Hallinto määritteli pääasiassa rakenteet, joiden tarkoituksena on tukea päiväkodin johtajan pedagogisen johtajuuden toteuttamista. Päiväkodin johtaja toteutti pedagogista johtajuutta eri roolien avulla jakaen sitä lastentarhanopettajille ja heidän kauttaan koko vuorohoidon henkilökunnalle. Tutkimuskaupunkien välillä löytyi kuitenkin eroja, jotka vaikuttivat pedagogisen johtajuuden toteuttamiseen kaikilla organisaation tasoilla. Keskeisempänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että vuorohoitoyksikön laadukkaan varhaiskasvatuksen takeena on aktiivinen varhaiskasvatuksen hallinto sekä vuorohoidon johtaja ja koko vuorohoidon henkilökunta pedagogista johtajuutta toteuttamassa jaetun johtajuuden hengessä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (95 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.othervuorohoito
dc.subject.otherpedagoginen johtajuus
dc.subject.otherteemahaastattelu
dc.subject.othervarhaiskasvatus
dc.titlePedagoginen johtajuus vuorohoidossa : "me tavallaan hengitetään yhdessä - tää talo"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201802171522
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.subject.methodHaastattelututkimus
dc.date.updated2018-02-17T21:54:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysopedagoginen johtaminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot