Johtajana vuorohoitoa tarjoavassa varhaiskasvatusyksikössä
Lasten vuorohoitoa tarjotaan monissa kunnissa ja kaupungeissa, mutta se on silti marginaalista palvelua, kun katsotaan koko varhaiskasvatuksen kenttää. Vuorohoidossa työskentelevät johtajat tekevät samaa työtä mitä päiväaikaan auki olevissakin yksilöissä tehdään, mutta vuorohoito on huomattavasti muut-tuvampaa ja haasteellisempaa johtaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitkä ovat vuorohoidon ja sen johtamisen erityispiirteet ja haasteet, minkälaista tukea johtajat saavat arjessaan ja minkälaista tukea he vielä kaipaisivat. Tutkimus selvitti myös vuorohoidon hyviä käytänteitä ja ominaisuuksia.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelua käyttäen syksyllä 2013. Tut-kimusta varten haastateltiin kaikki Helsingin kaupungin vuorohoitoa tarjoavien yksiköiden johtajat (N=8). Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulosten mukaan johtajan täytyy olla mukana vuorohoidon arjessa ja pitää huolta, että pedagoginen toiminta säilyy lasten muuttuvista hoitoajoista huoli-matta. Henkilökunnan vaihtelevat työvuorot tuovat omat haasteensa vuorohoi-don arkeen. Työvuorojen suunnittelu vie paljon aikaa johtajilta ja tiedonkulku on hidasta, koska koko henkilökunta ei välttämättä ole samaan aikaan paikalla kuin muutaman kerran vuodessa. Pedagogisten uudistusten ja muidenkin muutosten eteenpäin vieminen on paljon hitaampaa vuorohoidossa kuin päiväkodeissa yleensä. Myös pedagogisen johtamisen jakaminen nousi esiin tuloksissa: lastentarhanopettajat ovat isossa roolissa pedagogisten uudistusten eteenpäin viemisessä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vuorohoidon johtajat saavat tukea muilta vuorohoidon johtajilta arjessaan, mutta he kaipaisivat varhaiskasvatustoimen hallinnolta lisää linjauksia vuorohoidon asiakasohjaukseen ja esimerkiksi lasten hoitotuntien yläkaton määrittelyyn. Paremmilla ja selkeämmillä linjauksilla varmistettaisiin se, että jokainen asiakasperhe saa samanlaista palvelua huolimatta siitä, missä he asuvat tai työskentelevät. Haasteista huolimatta vuorohoidon johtajat pitävät paljon työstään sekä sen tuomista haasteista ja kehitysmahdollisuuksista. Tutkimustulokset tarjoavat lähtökohtia kehittää vuorohoitoa ja sen linjauksia sekä Helsingissä että muissa Suomen kaupungeissa. Jatkotutkimustarpeina näen Helsingin kaupungin vuorohoidon johtamisen tarkemman kartoituksen sekä uusitun varhaiskasvatuslain vaikutusten selvittämisen vuorohoidon ja sen johtamisen näkökulmasta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ... -
Pedagogisen johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen organisaation eri toimijatasoilla : tapaustutkimus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta
Kari, Minna (2012)Pedagoginen johtajuus on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttaminen vaatii vahvaa asiantuntijuutta koko organisaatiolta. Jotta pedagogista johtajuutta voi jakaa, on tarpeen selkiyttää ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Pedagoginen johtajuus vuorohoidossa : "me tavallaan hengitetään yhdessä - tää talo"
Ropponen, Niina; Voutilainen, Saimi (2018)Vuorohoito kontekstina on ainutlaatuinen varhaiskasvatusympäristö, joka tuo tullessaan ominaispiirteitä pedagogiikan toteuttamiseen sekä pedagogisen johtamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka ... -
Jaettu pedagoginen johtajuus varhaiskasvatuksen toimintakulttuurissa
Hintsa, Mari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää päiväkodin johtajien näkemyksiä jaetusta pedagogisesta johtajuudesta, varhaiskasvatuksen tavoitellusta toimintakulttuurista sekä tavoitellun toimintakulttuurin saavuttamista rajoittavista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.