Pedagoginen johtajuus yksityisessä varhaiskasvatusorganisaatiossa
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata pedagogisen johtajuuden ilmiötä eräässä yksityisessä varhaiskasvatusorganisaatiossa. Halusin tutkimuksessani selvittää, miten yksityisen varhaiskasvatusorganisaation opettajat ja johtajat käsitteellistävät pedagogisen johtajuuden ja millaiset tekijät ovat yhteydessä pedagogiseen johtajuuteen yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Käytin tämän laadullisen, fenomenologisen tutkimuksen aineistonkeruunmenetelminä ryhmäkeskusteluja ja puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Keräsin aineiston ensimmäinen osan tutkimuskohteena olleen organisaation työpajoissa keväällä 2019. Aineiston toisen osan keräsin haastattelemalla tutkimuskohteena olleen organisaation opettajia ja johtajia syksyllä 2019. Toteutin tutkimusaineiston analyysin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tuloksista ilmenee, että pedagogista johtajuutta käsitteellistetään yksityisessä varhaiskasvatusorganisaatiossa pedagogisen johtajuuden eri osa-alueiden, yhteistyön ja henkilöstön osaamisen sekä pedagogisen johtajuuden erityispiirteiden avulla. Pedagogiseen johtajuuteen yhteydessä olevat tekijät tämän tutkimuksen tulosten valossa ovat laadukas vuorovaikutus ja yhteistyö, osaaminen ja sen kehittäminen sekä arjen toiminta. Johtopäätöksinä esitän, että pedagogista johtajuutta yksityisessä varhaiskasvatusorganisaatiossa määrittää varhaiskasvatuksen perustehtävä eli lapsen hoidon, kasvatuksen ja opetuksen toteuttaminen. Tulosten perusteella olennaisimpana pedagogiseen johtajuuteen yhteydessä olevana tekijänä nähtiin laadukas vuorovaikutus ja toimiva yhteistyö, jotka edistivät pedagogisen johtajuuden toteutumista.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Sarka, Erika (2022)Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa -proseminaaritutkielmassa tarkastellaan pedagogisen johtajuuden ilmiötä yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
"Kaikille tällä lapiolla näin paljon..." : tapaustutkimus päivähoitopalvelun johtamisesta kuntarakennemuutoksessa
Karavirta, Tiina (2013)Tiivistelmä. Karavirta, Tiina. 2013. ”Kaikille tällä lapiolla näin paljon...” Tapaustutkimus päivähoitopalvelun johtamisesta kuntarakennemuutoksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ... -
Rehtorin merkitys luokanopettajan työssä sitoutumiseen
Hakala, Anni; Hynninen, Veera (2024)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkimme rehtorin merkitystä luokanopettajan työssä sitoutumiseen. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia rehtorin merkityksestä heidän työssä sitoutumiseensa. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.