dc.contributor.advisor | Turja, Leena | |
dc.contributor.author | Ropponen, Niina | |
dc.contributor.author | Voutilainen, Saimi | |
dc.date.accessioned | 2018-02-17T21:54:45Z | |
dc.date.available | 2018-02-17T21:54:45Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1858159 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57100 | |
dc.description.abstract | Vuorohoito kontekstina on ainutlaatuinen varhaiskasvatusympäristö, joka tuo tullessaan ominaispiirteitä pedagogiikan toteuttamiseen sekä pedagogisen johtamiseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka pedagogista johtajuutta toteutetaan vuorohoidon kontekstissa johtamisen eri tasoilla. Lisäksi tutkimuksessa oli tarkoitus kuvata, mitä eroja ja yhtäläisyyksiä eri kaupunkien pedagogisessa johtajuudessa oli vuorohoidon osalta, sekä mitä taitoja ja osaamista jaettu pedagoginen johtajuus vaatii vuorohoidon henkilökunnalta.
Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmessa suomalaisessa kaupungissa varhaiskasvatuksen kolmea eri johtajuustasoa: hallinnon edustajaa, päiväkodin johtajaa ja lastentarhanopettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulokset osoittivat, että vuorohoidon pedagogista johtajuutta toteutetaan eri tavalla hallinnon, päiväkodin johtajan ja lastentarhanopettajan tasolla. Hallinto määritteli pääasiassa rakenteet, joiden tarkoituksena on tukea päiväkodin johtajan pedagogisen johtajuuden toteuttamista. Päiväkodin johtaja toteutti pedagogista johtajuutta eri roolien avulla jakaen sitä lastentarhanopettajille ja heidän kauttaan koko vuorohoidon henkilökunnalle. Tutkimuskaupunkien välillä löytyi kuitenkin eroja, jotka vaikuttivat pedagogisen johtajuuden toteuttamiseen kaikilla organisaation tasoilla.
Keskeisempänä johtopäätöksenä voidaan todeta, että vuorohoitoyksikön laadukkaan varhaiskasvatuksen takeena on aktiivinen varhaiskasvatuksen hallinto sekä vuorohoidon johtaja ja koko vuorohoidon henkilökunta pedagogista johtajuutta toteuttamassa jaetun johtajuuden hengessä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (95 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | vuorohoito | |
dc.subject.other | pedagoginen johtajuus | |
dc.subject.other | teemahaastattelu | |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.title | Pedagoginen johtajuus vuorohoidossa : "me tavallaan hengitetään yhdessä - tää talo" | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201802171522 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.subject.method | Haastattelututkimus | |
dc.date.updated | 2018-02-17T21:54:45Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | vuorohoito | |
dc.subject.yso | pedagoginen johtaminen | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |