dc.contributor.author | Manninen, Marika | |
dc.contributor.author | Vesterinen, Ida | |
dc.contributor.editor | Kallio, Manne | |
dc.contributor.editor | Juvonen, Riitta | |
dc.contributor.editor | Kaasinen, Arja | |
dc.date.accessioned | 2018-01-11T07:05:42Z | |
dc.date.available | 2018-01-11T07:05:42Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Manninen, M., & Vesterinen, I. (2017). "Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki" : yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana. In M. Kallio, R. Juvonen, & A. Kaasinen (Eds.), <i>Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa</i> (pp. 11-25). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 12. <a href="http://hdl.handle.net/10138/229862" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/229862</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_27835025 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56672 | |
dc.description.abstract | Erittelemme artikkelissa tapaustutkimusta, jossa selvitettiin yhdeksäsluokkalaisten
historian tekstitaitovalmiuksia. Tutkimuksessamme yhdeksäsluokkalaiset
kolmelta eri paikkakunnalta analysoivat kylmään sotaan liittyvää dokumenttiaineistoa,
jonka pohjalta heidän tuli kirjoittaa oma tulkintansa esseemuotoon.
Yli puolet tutkimukseen osallistuneista oppilaista ei kyennyt määrittelemään kylmän
sodan käsitettä oikein. Valtaosa vastaajista ei myöskään kyennyt hyödyntämään
dokumentteja tulkintansa pohjana. Vain harva yhdeksäsluokkalainen
osoitti vastauksissaan tiedonalalle ominaisia piirteitä. Historian tekstitaitojen
oppiminen vaatii aikaa ja systemaattista harjoittelua. Tutkimustuloksemme antavat
viitteitä siitä, ettei tekstitaitojen opettaminen ole vakiintunut osaksi historianopetusta
opetussuunnitelman painotuksista huolimatta. Tutkimuksemme herättelee
kysymään, miten realistiset opetussuunnitelman tavoitteet tekstitaitojen
osalta ovat ja miten tekstitaitojen opettamista tulisi tukea. | |
dc.format.extent | 313 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry | |
dc.relation.ispartof | Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/229862 | |
dc.subject.other | tekstitaidot | |
dc.subject.other | dokumentit | |
dc.title | "Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki" : yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana | |
dc.type | book part | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201801101135 | |
dc.contributor.laitos | Historian ja etnologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of History and Ethnology | en |
dc.contributor.oppiaine | Yleinen historia | fi |
dc.contributor.oppiaine | General History | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.date.updated | 2018-01-10T10:15:24Z | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-20-2 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 11-25 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2017. Tämä on avoin artikkeli, jonka on julkaissut Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bookPart | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | opetus | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1780 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
dc.type.okm | A3 | |