Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorManninen, Marika
dc.contributor.authorVesterinen, Ida
dc.contributor.editorKallio, Manne
dc.contributor.editorJuvonen, Riitta
dc.contributor.editorKaasinen, Arja
dc.date.accessioned2018-01-11T07:05:42Z
dc.date.available2018-01-11T07:05:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationManninen, M., & Vesterinen, I. (2017). "Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki" : yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana. In M. Kallio, R. Juvonen, & A. Kaasinen (Eds.), <i>Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa</i> (pp. 11-25). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 12. <a href="http://hdl.handle.net/10138/229862" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/229862</a>
dc.identifier.otherCONVID_27835025
dc.identifier.otherTUTKAID_76454
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56672
dc.description.abstractErittelemme artikkelissa tapaustutkimusta, jossa selvitettiin yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaitovalmiuksia. Tutkimuksessamme yhdeksäsluokkalaiset kolmelta eri paikkakunnalta analysoivat kylmään sotaan liittyvää dokumenttiaineistoa, jonka pohjalta heidän tuli kirjoittaa oma tulkintansa esseemuotoon. Yli puolet tutkimukseen osallistuneista oppilaista ei kyennyt määrittelemään kylmän sodan käsitettä oikein. Valtaosa vastaajista ei myöskään kyennyt hyödyntämään dokumentteja tulkintansa pohjana. Vain harva yhdeksäsluokkalainen osoitti vastauksissaan tiedonalalle ominaisia piirteitä. Historian tekstitaitojen oppiminen vaatii aikaa ja systemaattista harjoittelua. Tutkimustuloksemme antavat viitteitä siitä, ettei tekstitaitojen opettaminen ole vakiintunut osaksi historianopetusta opetussuunnitelman painotuksista huolimatta. Tutkimuksemme herättelee kysymään, miten realistiset opetussuunnitelman tavoitteet tekstitaitojen osalta ovat ja miten tekstitaitojen opettamista tulisi tukea.
dc.format.extent313
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
dc.relation.ispartofJatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa
dc.relation.ispartofseriesAinedidaktisia tutkimuksia
dc.relation.urihttp://hdl.handle.net/10138/229862
dc.subject.othertekstitaidot
dc.subject.otherdokumentit
dc.title"Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki" : yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana
dc.typebookPart
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201801101135
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.oppiaineYleinen historiafi
dc.contributor.oppiaineGeneral Historyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.date.updated2018-01-10T10:15:24Z
dc.relation.isbn978-952-5993-20-2
dc.type.coarbook part
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange11-25
dc.relation.issn1799-9596
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2017. Tämä on avoin artikkeli, jonka on julkaissut Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetus
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot