Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukusujuvuutta vuosiluokilla 2-5 suomen
kielen kontekstissa ja selvittää sen kehitystä ja yhteyttä sukupuoleen ja luokkatason
sisällä vaihtelevaan ikään. Tutkimus perustui Suomen Akatemian rahoittaman
Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteisen SELDI-hankkeen
tarjoamaan dataan, joka on kerätty itä- ja keskisuomalaisista kouluista vuosina
2013-14. Tutkittava joukko käsitti yhteensä 1102 oppilasta, joista tyttöjä oli
534 ja poikia 568. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla oppilaiden tuloksia kolmessa
eri lukusujuvuutta mittaavassa testissä. Analyysissä hyödynnettiin toistomittausten
varianssianalyysiä, joka toteutettiin SPSS-ohjelmistolla. Analyysi tehtiin
jokaisen kolmen testin suhteen kahteen kertaan niin, että toisella kerralla keskityttiin
tutkimaan sukupuolen vaikutusta ja toisella iän.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tytöt olivat poikia sujuvampia lukijoita. Erot
olivat suurimmillaan nuorimpien oppilaiden joukossa ja tasoittuivat vuosiluokilla
ylöspäin mentäessä. Myös ikä vaikutti lukusujuvuuden tasoon luokkatason
sisällä vanhempien oppilaiden ollessa nuorempia sujuvampia lukijoita.
Tulokset lukusujuvuuden yhteyksistä sukupuoleen ja ikään mukailivat johdonmukaisesti
aiempaa, lähinnä englannin kielen kontekstissa syntynyttä tutkimustietoa.
Testeistä sukupuolierot näkyivät selkeämmin ALLU-testissä, jossa
oppilaan tuli erotella sanaketjuista yksittäisiä sanoja, kuin kahdessa muussa testissä,
jotka mittasivat tekstin lukemista sekä ääneen että hiljaa itsekseen. Poikien
lukusujuvuuden kehittymiseen ja sen vahvistamiseen olisi kiinnitettävä enemmän
huomiota esimerkiksi tukemalla myönteistä asennetta lukemista kohtaan ja
tarjoamalla laajasti erilaisia tekstejä omaehtoisen lukuharrastuksen tukemiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittyminen alakoulussa : yhteys oppilaan sukupuoleen ja tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen
Tiitinen, Elise; Simonen, Julia (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukusujuvuuden ja luetun ymmärtämisen kehittymistä alakoulussa tarkastellen myös tyttöjen ja poikien välisiä eroja sekä kehittymisen yhteyksiä tunneperäiseen kouluun kiinnittymiseen ... -
Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla
Lohva, Anu (2019)Nykypäivän yhteiskunnassa sujuvan lukutaidon merkitys on noussut yhä keskeisemmäksi arjessa selviytymisen taidoksi. Sujuvalla lukemisella tarkoitetaan tarkkaa, nopeaa ja automatisoitunutta sanojen ja tekstin lukemista. ... -
Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta
Wiander, Mari (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia Ekapeli-intervention yhteyttä sanatason lukusujuvuuteen yksilö- ja ryhmätasolla. Yksilötason peliaikaa tarkasteltiin akateemisen oppimisajan (eng. Academic Learning Time, ALT, ... -
Lapsen ensimmäisellä luokalla mitattujen lukutottumusten sekä fonologisen tietoisuuden yhteys lukusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokalla
Töyrä, Meri-Maaria (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen ensimmäisen luokan lukutottumusten sekä ensimmäisellä luokalla mitatun fonologisen tietoisuuden yhteyttä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän lisäksi ... -
Lukusujuvuuden yhteys akateemiseen minäkäsitykseen 2.-5.-luokkalaisilla
Linnamaa, Kaisa (2023)Tutkimukseni tarkoituksena oli tarkastella 2.-5.-luokkalaisten akateemisen minäkäsityksen yhteyttä lukusujuvuuteen. Lukemisen taito on merkittävässä osassa yhteiskuntaan sopeutumisessa ja siellä toimimisessa. Tutkimuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.