dc.contributor.advisor | Aro, Mikko. | |
dc.contributor.author | Katila, Lassi | |
dc.date.accessioned | 2018-01-04T16:41:40Z | |
dc.date.available | 2018-01-04T16:41:40Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1809865 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56599 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukusujuvuutta vuosiluokilla 2-5 suomen
kielen kontekstissa ja selvittää sen kehitystä ja yhteyttä sukupuoleen ja luokkatason
sisällä vaihtelevaan ikään. Tutkimus perustui Suomen Akatemian rahoittaman
Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin yhteisen SELDI-hankkeen
tarjoamaan dataan, joka on kerätty itä- ja keskisuomalaisista kouluista vuosina
2013-14. Tutkittava joukko käsitti yhteensä 1102 oppilasta, joista tyttöjä oli
534 ja poikia 568. Tutkimus toteutettiin tarkastelemalla oppilaiden tuloksia kolmessa
eri lukusujuvuutta mittaavassa testissä. Analyysissä hyödynnettiin toistomittausten
varianssianalyysiä, joka toteutettiin SPSS-ohjelmistolla. Analyysi tehtiin
jokaisen kolmen testin suhteen kahteen kertaan niin, että toisella kerralla keskityttiin
tutkimaan sukupuolen vaikutusta ja toisella iän.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että tytöt olivat poikia sujuvampia lukijoita. Erot
olivat suurimmillaan nuorimpien oppilaiden joukossa ja tasoittuivat vuosiluokilla
ylöspäin mentäessä. Myös ikä vaikutti lukusujuvuuden tasoon luokkatason
sisällä vanhempien oppilaiden ollessa nuorempia sujuvampia lukijoita.
Tulokset lukusujuvuuden yhteyksistä sukupuoleen ja ikään mukailivat johdonmukaisesti
aiempaa, lähinnä englannin kielen kontekstissa syntynyttä tutkimustietoa.
Testeistä sukupuolierot näkyivät selkeämmin ALLU-testissä, jossa
oppilaan tuli erotella sanaketjuista yksittäisiä sanoja, kuin kahdessa muussa testissä,
jotka mittasivat tekstin lukemista sekä ääneen että hiljaa itsekseen. Poikien
lukusujuvuuden kehittymiseen ja sen vahvistamiseen olisi kiinnitettävä enemmän
huomiota esimerkiksi tukemalla myönteistä asennetta lukemista kohtaan ja
tarjoamalla laajasti erilaisia tekstejä omaehtoisen lukuharrastuksen tukemiseksi. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (50 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | lukusujuvuus | |
dc.title | Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201801041064 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2018-01-04T16:41:40Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | sukupuolierot | |
dc.subject.yso | syntymäaika | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |