University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla

Thumbnail
View/Open
1.0Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lohva, Anu
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Nykypäivän yhteiskunnassa sujuvan lukutaidon merkitys on noussut yhä keskeisemmäksi arjessa selviytymisen taidoksi. Sujuvalla lukemisella tarkoitetaan tarkkaa, nopeaa ja automatisoitunutta sanojen ja tekstin lukemista. Lukusujuvuuden kehittyminen edellyttää peruslukutaidon eri osa-alueiden vaivatonta hallintaa ja lähes kaikki suomalaislapset oppivat tarkan ja kokoavan lukutaidon viimeistään ensimmäisen luokan aikana. Lukutaidon haasteet ja erot lukutaidon kehittymisessä alkavatkin näkyä usein vasta toisella luokalla, jolloin lukemisen sujumattomuus tekee lukemisesta hidasta ja työlästä. Lukusujuvuuden yksilöllisten kehityspolkujen tunteminen ja lukuvaikeuksien varhainen tunnistaminen ovat olennaisessa osassa haasteiden ennaltaehkäisemisessä ja tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella lukusujuvuuden kehitystä ensimmäiseltä kolmannelle luokalle. Lisäksi tutkimuksen mielenkiinto kohdistui sukupuolten välisiin eroihin ja lukusujuvuudeltaan heikkojen oppilaiden yksilöllisiin kehitystrendeihin. Aikaisemmasta tutkimuksesta huolimatta lukusujuvuuden taustamekanismeja tunne-taan vielä heikosti, ja tämä tutkimus pyrkii osaltaan selvittämään työmuistin ja lukusujuvuuden yhteyttä. Tutkimuksessa käytettiin FLARE-pitkittäistutkimuksessa kerättyä aineistoa ja tutkimukseen osallistui 156–190 oppilasta. Tuloksia tarkasteltiin käyttämällä analyysimenetelminä toistomittausten varianssianalyysiä, Pearsonin-korrelaatiokertoimia sekä ristiintaulukointia. Tulokset osoittivat, että lukutaidon ja työmuistin kehitystrendi on nouseva ensimmäiseltä luokalta kolmannelle luokalle, kehityksen ollessa ensimmäisen ja toisen luokan välillä nopeampaa kuin toisen ja kol-mannen luokan välillä. Tyttöjen ja poikien kehitystrendeissä ei ollut eroa. Työmuistin kehitys noudatti samalaista kehitystrendiä kuin lukusujuvuuden, eikä kehitystrendissä ollut sukupuolten välisiä eroja. Työmuisti selitti lukusujuvuuden kehitystä kaikilla luokka-asteilla, ollen tytöillä poikia vahvemmin yhteydessä lukusujuvuuden vaihteluun. Heikkoihin lukijoihin ja korkeimpaan riskiryhmään kuuluvien oppilaiden kehitystrendit olivat koko ryhmän tavoin nousevia, mutta ryhmän sisäinen kehitys pysyi heikoimmalla tasolla kaikilla mittausväleillä ja ryhmän sisäiset yksilölliset erot olivat suuria. Riskiryhmään kuuluvien oppilaiden lukusujuvuuden kehityksellä ja työmuistin tasolla ei ollut yhteyttä, mutta työmuistin taso kaikilla mittapisteillä oli korkeimmassa riskiryhmässä heikompi kuin koko aineistolla. Tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että heikoimpien lukijoiden tukeminen on syytä aloittaa jo ensimmäisen luokan keväänä. Lisäksi kolmannen luokan lukusujuvuuden nouseva kehitystrendi, myös riskiryhmässä, vahvistaa käsitystä sujuvuuden harjoittelun merkityksestä vielä alkuopetuksen jälkeen. Lukusujuvuuden ja työmuistin vahva yhteys ensimmäiseltä kolmannelle luokalla antaa aihetta kiinnittää huomiota työmuistin kehitykseen mahdollisimman varhain. ...
Keywords
lukusujuvuus sukupuolierot alakoulu sukupuoli työmuisti lukutaito
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201911194937

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23369]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapsen ensimmäisellä luokalla mitattujen lukutottumusten sekä fonologisen tietoisuuden yhteys lukusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokalla 

    Töyrä, Meri-Maaria (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen ensimmäisen luokan lukutottumusten sekä ensimmäisellä luokalla mitatun fonologisen tietoisuuden yhteyttä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän lisäksi ...
  • Nopean sarjallisen nimeämisen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden ja lukujonotaitojen yhteys lukusujuvuuteen ensimmäisellä ja toisella luokalla 

    Jokinen, Mia-Maria; Purje, Laura (2017)
    Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella lukusujuvuutta ensimmäisellä ja toisella luokalla ja selvittää, miten sen oletetut kognitiiviset taustataidot (nopea sarjallinen nimeäminen, fonologinen tietoisuus, kielellinen ...
  • Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään 

    Katila, Lassi (2017)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukusujuvuutta vuosiluokilla 2-5 suomen kielen kontekstissa ja selvittää sen kehitystä ja yhteyttä sukupuoleen ja luokkatason sisällä vaihtelevaan ikään. Tutkimus perustui Suomen ...
  • Lukemisen sujuvuuden yhteys matematiikan sanallisista tehtävistä suoriutumiseen alakoulun toisen luokan keväällä 

    Rönkä, Anne-Marie; Waldén, Hanna (2020)
    Lukemisen ja matematiikan osataitojen tutkimuksissa on keskitytty lähinnä lukemisen ja matematiikan sujuvuuden tai lukemisen ymmärryksen ja matematiikan sanallisten tehtävien yhteyden tarkasteluihin. Tämän tutkimuksen ta ...
  • Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta 

    Wiander, Mari (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia Ekapeli-intervention yhteyttä sanatason lukusujuvuuteen yksilö- ja ryhmätasolla. Yksilötason peliaikaa tarkasteltiin akateemisen oppimisajan (eng. Academic Learning Time, ALT, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre