University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ekapeli-intervention yhteys sanatason lukusujuvuuden muutokseen ja peliajan merkityksen tarkastelu akateemisen oppimisajan näkökulmasta

Thumbnail
View/Open
637.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Wiander, Mari
Date
2020
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia Ekapeli-intervention yhteyttä sanatason lukusujuvuuteen yksilö- ja ryhmätasolla. Yksilötason peliaikaa tarkasteltiin akateemisen oppimisajan (eng. Academic Learning Time, ALT, Fisher ym., 1980) näkökulmasta. Tutkielma on osa Niilo Mäki Instituutin DysGeBra-tutkimushanketta, jonka tarkoituksena oli selvittää lukivaikeuden taustatekijöitä ja Ekapeliharjoittelun tehokkuutta. Tämän tutkielman aineisto koostuu 145 ensimmäisen vuosiluokan oppilaan lukutaidon alku- ja loppumittauksesta ja kuusi viikkoa kestäneen harjoittelujakson lokidatasta. Intervention vaikutusta ryhmätasolla tutkittiin toistomittausten varianssianalyysillä. ALT-peliajan yhteyttä sanatason lukusujuvuuteen tutkittiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla sanatason lukusujuvuuden alkumittauksen ja lukutaidon taustatekijät vakioiden. Tulosten mukaan sekä koe- että kontrolliryhmä kehittyi yhtä paljon sanatason lukusujuvuudessaan, eli oppiminen ei ollut erilaista Ekapeli-interventioon osallistuneilla lapsilla. Sanatason lukusujuvuuden merkitsevät selittäjät olivat sanatason lukusujuvuus alkumittauksessa, alkuäänteen nimeäminen, kirjainten nopea sarjallinen nimeäminen ja ALT-peliaika. ALT-peliaika lisäsi mallin selitysastetta neljällä prosentilla. Mitä enemmän oppilaalla oli ALT-peliaikaa, sitä enemmän hän kehittyi sanatason lukusujuvuudessaan. Oppimispelien peliaikaan liittyviä tekijöitä tulee siis selvittää tarkemmin. Näin voidaan kehittää sekä oppimispelejä että ottaa huomioon paremmin pelaamisympäristöön liittyviä tekijöitä, esimerkiksi aikuisen roolia, aktiivisen ja onnistuneen peliajan mahdollistamiseksi. ...
Keywords
lukusujuvuus Ekapeli Academic Learning Time (ALT) lukutaito lukihäiriöt interventio oppimispelit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202103091887

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Auditiivisen ja kielellisen harjoittelun vaikutus kolmannella luokalla olevien heikkojen lukijoiden lukutaitoon 

    Oksanen, Annamaija (Jyväskylän yliopisto, 2012)
  • Supporting Acquisition of Spelling Skills in Different Orthographies Using an Empirically Validated Digital Learning Environment 

    Lyytinen, Heikki Juhani; Semrud-Clikeman, Margaret; Li, Hong; Pugh, Kenneth; Richardson, Ulla (Frontiers Media SA, 2021)
    This paper discusses how the association learning principle works for supporting acquisition of basic spelling and reading skills using digital game-based learning environment with the Finland-based GraphoLearn (GL) ...
  • Lukusujuvuuden ja työmuistin kehitys 1.–3. luokalla 

    Lohva, Anu (2019)
    Nykypäivän yhteiskunnassa sujuvan lukutaidon merkitys on noussut yhä keskeisemmäksi arjessa selviytymisen taidoksi. Sujuvalla lukemisella tarkoitetaan tarkkaa, nopeaa ja automatisoitunutta sanojen ja tekstin lukemista. ...
  • Lapsen ensimmäisellä luokalla mitattujen lukutottumusten sekä fonologisen tietoisuuden yhteys lukusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokalla 

    Töyrä, Meri-Maaria (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen ensimmäisen luokan lukutottumusten sekä ensimmäisellä luokalla mitatun fonologisen tietoisuuden yhteyttä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän lisäksi ...
  • Lukusujuvuuden kehittymisen yhteys sukupuoleen ja kronologiseen ikään 

    Katila, Lassi (2017)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia lukusujuvuutta vuosiluokilla 2-5 suomen kielen kontekstissa ja selvittää sen kehitystä ja yhteyttä sukupuoleen ja luokkatason sisällä vaihtelevaan ikään. Tutkimus perustui Suomen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre