Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Varhaiskasvatusikäisistä lapsista 10–12 prosenttia on yksinäisiä (Neitola 2011,
Revon 2013, 143 mukaan). Lastenkirjallisuus voi auttaa vaikeiden tunteiden tai
tilanteiden käsittelyssä tarjoten vertaistukea ja ratkaisumalleja (Mustola 2014,
186). Tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, kuinka suomalaisissa lasten
kuvakirjoissa käsitellään yksinäisyyttä, sekä millaisia pedagogisia käsityksiä
niihin sisältyy. Aihetta lähestyttiin kasvatustieteen näkökulmasta nähden lasten
kuvakirjat yhtenä sosiaalisten ja tunnetaitojen opettamisen työvälineenä.
Tutkimusaineisto koostui viidestä yksinäisyyttä käsittelevästä suomalaisesta
lasten kuvakirjasta vuosilta 2006–2014. Kuvakirjojen analyysi toteutettiin
kaksivaiheisena. Sen ensimmäisessä vaiheessa analysoitiin kuvakirjojen kuvat
semioottiseen teoriaan pohjaten, toinen vaihe sisälsi sekä kuvien tulkinnan että
kuvakirjojen tekstin sisällönanalyysin.
Yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa osoittautui varsin
realistiseksi. Yksinäisyys kuvattiin negatiivisena olotilana, joka sisälsi emotionaalisen,
sosiaalisen ja fyysisen kokemustason. Kuvituksen kautta yksinäisyyttä
ilmaistiin joko yksiselitteisesti tai vertauskuvallisesti erilaisin symbolein.
Yksinäisyyden taustatekijät liittyivät persoonallisuus- ja sosiaalisiin tekijöihin
sekä negatiivisiin kokemuksiin, ja ratkaisuun tarvittiin sekä yksinäisen että
muiden henkilöiden panosta. Kuvakirjoihin sisältyneet pedagogiset käsitykset
koskivat ihmissuhteita tai elämää yleisemmin, ja moni niistä oli yksinäisyystutkimuksen
valossa varsin relevantteja. Jatkossa tarvitaan kuitenkin tutkimusta
myös lapsinäkökulmasta, kuten lasten tulkintoja kuvakirjojen kuvituksesta.
...
Alternative title
Yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Me pompimme kuin puput aamupiiriin” : lasten liikkuminen päiväkotia käsittelevissä suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Katainen, Elina (2018)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten liikkumista päiväkodissa lasten kuvakirjoista. Koska lastenkirjat heijastelevat aikaansa ja vallitsevaa kulttuuria, oltiin kiinnostuneita, miten lasten liikkuminen ... -
”Minä haluan yhden ystävän vähintään” : yksinäisyys lasten kuvakirjoissa
Puolakanaho, Nea; Peltonen, Jenni (2024)Tässä tutkimuksessa tavoitteena oli tutkia yksinäisyyden ilmenemistä ja sille esitettyjä syitä lasten kuvakirjallisuudessa. Yksinäisyyttä on yleisesti tutkittu vähän pienten lasten keskuudessa, minkä vuoksi tämä ... -
’’Ikioma massu on hyvä eikä hassu’’ : kehoitsetunto vuoden 2010 jälkeen ilmestyneissä lasten kuvakirjoissa
Boman, Camilla; Lampela, Veera (2022)Kehotunnekasvatus eli pienten lasten seksuaalikasvatus tähtää lasten hyvinvointiin. Aihetta on kuitenkin tutkittu Suomessa melko vähän. Kehotunnekasvatus tarkoittaa kehosta ja sen rajoista sekä tunteista kertomista lapsen ... -
Isähahmot 1970- ja 2010-lukujen suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Riikonen, Anni (2020)Isyyteen ja isiin kohdistunut tutkimus on ollut 2000-luvulla monipuolista, mutta lastenkirjallisuuden isähahmoista tutkimusta on tehty Suomessa ja kansainvälisesti melko vähän. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Lapsi varhaiskasvatuksen aloittajana lasten kuvakirjoissa
Tommola, Milja; Suutari, Iitu (2023)Lastenkirjallisuudessa käsitellään monenlaisia lasten elämän kannalta keskeisiä aiheita. Yksi tällainen aihe on varhaiskasvatuksen aloitus, johon tässä tutkielmassa syvennyimme. Tavoitteenamme oli tutkia sitä, minkälaista ...