Luokanopettajien käsityksiä monipuolisista opetus- ja oppimismenetelmistä sekä monenlaisista oppijoista englannin kielessä
Abstract
Tässä tutkimuksessa tutkittiin englantia opettavien luokanopettajien käsityksiä monipuolisuudesta englannin tunneilla, sekä luokanopettajien käyttämiä työtapoja ja sitä, miten he ottavat opetuksessaan monenlaiset oppijat huomioon. Lisäksi tutkittiin, mitä kehittämistoiveita luokanopettajilla oli opetukselleen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia aineiston analyysimenetelmänä. Tutkimus toteutettiin kesäkuussa 2017. Aineisto kerättiin Webropol -kyselyohjelmiston avulla, jonka linkki jaettiin Facebookissa, Alakoulun aarreaitta- ja Alakoulun kieltenopettajat -ryhmissä. Vastauksia kyselyyn tuli 30.
Luokanopettajien käsityksiin monipuolisuudesta kuuluivat monipuoliset harjoitteet, erilaiset työtavat, laaja-alainen osaaminen, oppijoiden huomioon ottaminen, laajat oppimiskokonaisuudet ja autenttinen materiaali. Luokanopettajien käyttämiä työtapoja olivat itsenäinen työskentely, vuorovaikutus, kirjatyöskentely, draama, suullisuus, toiminta ja visuaalisuus. Luokanopettajat ottivat monenlaiset oppijat huomioon eriyttämällä, erilaisilla tehtävillä ja vaihtelevilla työtavoilla. Lisäksi opettajan oma asenne oli tärkeä. Luokanopettajien kehittämistoiveisiin kuuluivat itsensä kehittäminen, työtapojen monipuolistaminen, eriyttämisen lisääminen, oppiaineiden yhdisteleminen, tilat ja materiaalit, sekä kirjasta vapautuminen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712284892Use this for linking
Language
Finnish
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.