Historiaa koulussa oppimassa ja opettajat sitä siellä opettamassa : "Talvisota - perusopetuksen yläkoulun historian opetuksen välittämänä"
Historiaa opiskellaan peruskoulussa viidenneltä luokalta alkaen. Opetussuunnitelman
perusteissa määritetään historian opiskelun tavoitteet ja sisällöt, joita opettajien
tulisi työssään noudattaa. Talvisota ilmiönä kuuluu kahdeksannen luokan historian sisältöihin
ja tutkimuksessa olen tutkinut historian opetusta talvisodan näkökulmasta. Tutkimuksen
tavoitteena on ollut selvittää, miten historian opettajat opettavat talvisota aiheen
oppilailleen ja millaisia asioita oppilaat ovat saamansa opetuksen perusteella oppineet.
Tutkimusaineistoni koostuu 91 oppilaan ja kahden opettajan tutkimuskysymyksiin
antamista vastauksista. Oppilaat kertoivat talvisodasta neljän talvisotaan liittyvän käsitteen
sekä avoimien kysymysten pohjalta. Opettajat ovat vastauksissa tuoneet esille opetus
tapoja, painotuksia, sisältöjä ja materiaaleja, joilla ovat talvisotaa oppilailleen opettaneet.
Tutkimukseni kuuluu laadulliseen tutkimukseen. Olen käyttänyt hermeneuttista
tutkimusmetodia analysoidessani oppilaiden vastauksia. Pyrkimyksenä on ollut selvittää,
millaisia merkityksiä ja merkitysrakenteita tutkittavat ovat talvisodan opettamiselle
ja oppimiselle antaneet.
Historian opetus on tutkimuskouluilla suuntautunut talvisodan keskeisten sisältöjen
ympärille, joita on opetettu käyttämällä erilaisia opetusmenetelmiä. Oppikirjan vaikutus
näkyy oppilaiden vastauksissa ja sillä on opetuksen ohella ollut talvisotakuvan
muotoutumisen kannalta keskeinen merkitys. Tutkimuskouluilla historiaa on opiskeltu
talvisodan osalta taitopainotteisesti vain osittain ja ilmiöön liittyviä lähteitä ja niiden analysointia oppilaat ovat päässeet harjoittelemaan vain vähän. Oppilaiden talvisodalle antamat merkitykset keskittyvät yksittäisten faktojen hallintaan ja asioiden laajempi ymmärtäminen on jäänyt puutteelliseksi. Opittuja asioita ei ole opittu liittämään laajempiin kokonaisuuksiin. Osalle oppilaista talvisota on jäänyt epämääräiseksi ajanjaksoksi toisen maailmansodan historiassa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eurooppalaista identiteetiä rakentamassa : lukion historian opetuksen luoma kuva Suomesta osana Eurooppaa 1980-luvulta 2000-luvulle
Kurkela, Nina (2012)Pro gradu- tutkielmassani selvitin, minkälainen on lukion historian opetuksessa välittyvä kuva Suomesta eurooppalaisena valtiona. Tarkastelin mitä opetussuunnitelmat 1980-luvulta 2000-luvulle kertovat historian opetuksen ... -
Mielekkyyttä musiikinhistoriaan : rock-musiikin historiaa toiminnallisesti
Kaikkonen, Anniina (2017)Uudessa opetussuunnitelmassa (POPS 2014) toiminnallisilla työtavoilla – leikillä, taiteella, pelillisyydellä ja kokeellisuudella – on merkittävästi suurempi rooli kuin yhdessäkään aiemmassa opetussuunnitelmassa. Opetusalalla ... -
Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä
Sulkunen, Sari; Saario, Johanna (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2019)Artikkelissa tarkastellaan tekstityön roolia yhden lukion historian opettajan opetuksessa. Tavoitteena on kuvata historian tekstitaitojen opetusta siirryttäessä uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen entistä ... -
Viittomakielisten äidinkielen opetuksen vaiheita ja nykypäivää
Ahonen, Outi (2007)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla viittomakielisten kuurojen ja huonokuuloisten äidinkielen opetuksessa ja opettajankoulutuksessa tehtyjä ratkaisuja Tove Skutnabb-Kankaan kaksikielisen opetuksen määritelmien mukaisesti. ... -
Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta
Ansami, Hanna (2014)Historian ajattelun taidot ovat olleet viimeisten kahdenkymmenen vuoden ajan keskeisellä sijalla opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteissa. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä historian aine ...