Ajattelun taidot historianopettajien käsityksissä historianopetuksesta
Tekijät
Päivämäärä
2014Historian ajattelun taidot ovat olleet viimeisten kahdenkymmenen
vuoden ajan keskeisellä sijalla opetussuunnitelmien perusteiden tavoitteissa.
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä historian
aineenopettajilla on historian ajattelun taitojen opetuksesta. Erityisesti
työssäni pohdin sitä, millaisia haasteita ajattelun taitojen opetuksella voi olla.
Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla yhdeksää historian aineenopettajaa keväällä 2013. Toteutin analyysin pääosin aineistolähtöisesti tarkastellen opettajien käsityksiä historian ajattelun taidoista, historianopetuksen ja koulun tehtävistä, opetustavoista ja ajattelun taitojen opetuksen haasteista. Analyysin toisessa vaiheessa pyrin selittämään ajattelun taitojen opetuksen haasteita yhdistämällä aiempia teemoja.
Haastattelemani opettajat eivät määrittele historian ajattelun taitoja
täysin uskollisesti historian tiedonluonteelle vaan korostavat nykyaikana
hyödyllisinä pitämiään taitoja. Heidän mielestään historianopetuksen
tehtävänä on auttaa ymmärtämään maailmaa, opettaa tiedonhankintataitoja
ja kasvattaa yleissivistystä. Opettajien vastauksissa historianopetukseen
vaikuttaa myös heidän käsityksensä koulun sosiaalistavasta ja nuoren kasvua
tukevasta tehtävästä. Haastatellut pitävät historian ajattelun taitojen
opettamista tärkeänä, mutta näkevät historianopetusta koskevat tavoitteet
moninaisina.
Opettajat kertovat opettavansa vaihtelevasti ja pitävät opiskelijan
motivoitumista tärkeänä. He pyrkivät opettamaan ajattelun taitoja niin
luennoiden ja keskustellen kuin opiskelijan omaehtoisen työskentelyn kautta.
Suurin osa opettajista opettaa ajattelun taitoja lähinnä lyhyiden harjoitusten
avulla ja vain harvoin tutkiva työskentely jatkuu koko oppitunnin ajan.
Haastavana ajattelun taitojen opettamisen kannalta opettajat näkevät
erityisesti opetussuunnitelman ja ylioppilaskokeen asettamat vaatimukset,
kiireisyyden ja puutteelliset opetusmateriaalit sekä opiskelijoiden
motivoitumattomuuden, viitseliäisyyden puutteen ja vaihtelevat
ennakkotiedot ja -taidot.
Nähdäkseni ajattelun taitojen opetukselle ja oppimiselle voi olla
ongelma myös tietojen ja taitojen eroaminen toisistaan opetuksessa ja sen
tavoitteissa. Opettajan ja oppilaan omaksumat vahvat roolit ovat haaste
opiskelijalähtöisten työtapojen käyttämiselle. Lisäksi ero maallikon ja tutkijan historian osaamisessa aiheuttaa epäselvyyttä ajattelun taitojen määrittelyssä ja siten niiden opetuksessa.
Avainsanat: historian ajattelun taidot, opettajan ajattelu, opetussuunnitelma,
historianopetus
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
Laurila, Linda (2023)Tutkimuksessa tutkitaan historiallisen ajattelun opettamista alakoulussa Andersonin ja Kratwohlin taksonomian avulla. Opetussuunnitelman historian oppiaineen tavoitteet pyrkivät historiallisen ajattelun kehittymiseen ... -
Historiaa koulussa oppimassa ja opettajat sitä siellä opettamassa : "Talvisota - perusopetuksen yläkoulun historian opetuksen välittämänä"
Naumanen, Heikki (2017)Historiaa opiskellaan peruskoulussa viidenneltä luokalta alkaen. Opetussuunnitelman perusteissa määritetään historian opiskelun tavoitteet ja sisällöt, joita opettajien tulisi työssään noudattaa. Talvisota ilmiönä kuuluu ... -
Eurooppalaista identiteetiä rakentamassa : lukion historian opetuksen luoma kuva Suomesta osana Eurooppaa 1980-luvulta 2000-luvulle
Kurkela, Nina (2012)Pro gradu- tutkielmassani selvitin, minkälainen on lukion historian opetuksessa välittyvä kuva Suomesta eurooppalaisena valtiona. Tarkastelin mitä opetussuunnitelmat 1980-luvulta 2000-luvulle kertovat historian opetuksen ... -
Mysteerihuoneita ja murhatutkimuksia : historian opetus murroksessa
Veijola, Anna; Mikkonen, Simo; Rautiainen, Matti (Jyväskylän yliopisto, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.