Viittomakielisten äidinkielen opetuksen vaiheita ja nykypäivää
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla viittomakielisten kuurojen ja
huonokuuloisten äidinkielen opetuksessa ja opettajankoulutuksessa tehtyjä
ratkaisuja Tove Skutnabb-Kankaan kaksikielisen opetuksen määritelmien
mukaisesti. Lisäksi tutkittiin, onko viittomakielisten saama opetus kaksikielistä
opetusta vai äidinkielen ja toisen kielen opetusta. Suomalainen viittomakieli
toimii vähemmistökielenä. Tutkimuksessa keskitytettiin viittomakielisten
kuurojen ja huonokuuloisten peruskoulutukseen, sillä viittomakieliset kuulevat
ovat käyneet valtakieltä käyttäviä kouluja.
Tutkimuksessa haastateltiin Kuopion kuuromykkäinkoulun käyneitä
viittomakielisiä kuuroja miehiä ja Jyväskylän yliopiston
opettajankoulutuslaitoksen viittomakielisiä luokanopettajaopiskelijoita.
Haastatteluaineistoa analysoitiin teemoittamisen avulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan suomalainen viittomakieli äidinkielenä on
edelleen uusi asia koulumaailmassa ja myös opettajankoulutuksessa.
Viittomakielisen luokanopettajakoulutuksen sisältöä tulee kehittää, sillä
nykyisen kaltainen integroituminen yleiseen opettajankoulutukseen ei edistä
riittävästi viittomakielisten luokanopettaja-opiskelijoiden kaksi- ja monikielistä
opettajuutta. Kaksi- ja monikielinen opetusidea ei ole kotiutunut riittävän hyvin
suomalaiseen koulutusjärjestelmään. Suomalainen viittomakieli tarvitsee
muiden vähemmistökielten lailla kielisuojaohjelman. Opetusministeriön tulisi
tehdä laaja kartoitustyö viittomakielisten saamasta peruskoulutuksesta ja
omakielisen opetuksen tarpeesta. Kartoitustyön lisäksi tarvitaan erilaisia
tutkimuksia Suomessa toimivista viittomakielistä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Äidinkielen rooli vieraskielisen opetuksen eriyttämisessä
Roiha, Anssi (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)This article examines the role of pupils’ L1 in Content and Language Integrated Learning (CLIL) and summarises a part of a two-phased mixed methods research. In the qualitative phase, three CLIL teachers were interviewed ... -
”Toinen rakkaista äidinkielistäni” : coda-aikuisten kielelliset asenteet suomen kieltä ja suomalaista viittomakieltä kohtaan
Aaltonen, Viola (2021)Kuurojen vanhempien kuulevat lapset, codat (engl. Children of Deaf Adults), ovat omaksuneet lapsuudessaan viittomakieltä ja puhuttua kieltä simultaanisti. Codat ovat kasvaneet vähemmistökielen ja enemmistökielen ympäröimänä. ... -
Historiaa koulussa oppimassa ja opettajat sitä siellä opettamassa : "Talvisota - perusopetuksen yläkoulun historian opetuksen välittämänä"
Naumanen, Heikki (2017)Historiaa opiskellaan peruskoulussa viidenneltä luokalta alkaen. Opetussuunnitelman perusteissa määritetään historian opiskelun tavoitteet ja sisällöt, joita opettajien tulisi työssään noudattaa. Talvisota ilmiönä kuuluu ... -
Eurooppalaista identiteetiä rakentamassa : lukion historian opetuksen luoma kuva Suomesta osana Eurooppaa 1980-luvulta 2000-luvulle
Kurkela, Nina (2012)Pro gradu- tutkielmassani selvitin, minkälainen on lukion historian opetuksessa välittyvä kuva Suomesta eurooppalaisena valtiona. Tarkastelin mitä opetussuunnitelmat 1980-luvulta 2000-luvulle kertovat historian opetuksen ... -
Tapetilla lukutaito ja amisreformi : Kieliverkosto Äidinkielen ja kirjallisuuden opetuksen foorumissa 2018
Kyckling, Erja (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.