Show simple item record

dc.contributor.advisorPerkkilä, Päivi
dc.contributor.authorNaumanen, Heikki
dc.date.accessioned2017-12-15T13:02:43Z
dc.date.available2017-12-15T13:02:43Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1810091
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/56372
dc.description.abstractHistoriaa opiskellaan peruskoulussa viidenneltä luokalta alkaen. Opetussuunnitelman perusteissa määritetään historian opiskelun tavoitteet ja sisällöt, joita opettajien tulisi työssään noudattaa. Talvisota ilmiönä kuuluu kahdeksannen luokan historian sisältöihin ja tutkimuksessa olen tutkinut historian opetusta talvisodan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on ollut selvittää, miten historian opettajat opettavat talvisota aiheen oppilailleen ja millaisia asioita oppilaat ovat saamansa opetuksen perusteella oppineet. Tutkimusaineistoni koostuu 91 oppilaan ja kahden opettajan tutkimuskysymyksiin antamista vastauksista. Oppilaat kertoivat talvisodasta neljän talvisotaan liittyvän käsitteen sekä avoimien kysymysten pohjalta. Opettajat ovat vastauksissa tuoneet esille opetus tapoja, painotuksia, sisältöjä ja materiaaleja, joilla ovat talvisotaa oppilailleen opettaneet. Tutkimukseni kuuluu laadulliseen tutkimukseen. Olen käyttänyt hermeneuttista tutkimusmetodia analysoidessani oppilaiden vastauksia. Pyrkimyksenä on ollut selvittää, millaisia merkityksiä ja merkitysrakenteita tutkittavat ovat talvisodan opettamiselle ja oppimiselle antaneet. Historian opetus on tutkimuskouluilla suuntautunut talvisodan keskeisten sisältöjen ympärille, joita on opetettu käyttämällä erilaisia opetusmenetelmiä. Oppikirjan vaikutus näkyy oppilaiden vastauksissa ja sillä on opetuksen ohella ollut talvisotakuvan muotoutumisen kannalta keskeinen merkitys. Tutkimuskouluilla historiaa on opiskeltu talvisodan osalta taitopainotteisesti vain osittain ja ilmiöön liittyviä lähteitä ja niiden analysointia oppilaat ovat päässeet harjoittelemaan vain vähän. Oppilaiden talvisodalle antamat merkitykset keskittyvät yksittäisten faktojen hallintaan ja asioiden laajempi ymmärtäminen on jäänyt puutteelliseksi. Opittuja asioita ei ole opittu liittämään laajempiin kokonaisuuksiin. Osalle oppilaista talvisota on jäänyt epämääräiseksi ajanjaksoksi toisen maailmansodan historiassa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (182 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherhistorian opetus
dc.subject.otheropetussuunnitelma
dc.subject.otherhermeneutiikka
dc.subject.othertalvisota
dc.subject.otherlomaketutkimus
dc.titleHistoriaa koulussa oppimassa ja opettajat sitä siellä opettamassa : "Talvisota - perusopetuksen yläkoulun historian opetuksen välittämänä"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201712154719
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-12-15T13:02:43Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysohermeneutiikka
dc.subject.ysotalvisota
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record