Digitalisaation vaikutukset kuluttajan ostoprosessiin
Authors
Date
2017Discipline
TietojärjestelmätiedeAccess restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Internetin myötä syntyneet digitaaliset kanavat, kuten hakukone, sosiaalinen media ja verkkosivut ovat muuttaneet tapaamme etsiä tietoa ja käyttäytyä kuluttajina. Kuluttajakäyttäytymisen muuttuessa myös yritysten markkinointikeinojen on muututtava, jotta he voivat pysyä mukana kilpailussa asiakkaista. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten digitalisaatio ja digitaaliset kanavat ovat vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen, miten ne ovat muuttaneet kuluttajan ostoprosessia sekä miten digitalisaatio on muovannut perinteisiä markkinointikeinoja. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään digitalisaatiota markkinoinnin näkökulmasta ja vertaillaan kuluttajien sekä yritysten tapaa hyödyntää digitaalisia kanavia ostoprosessin eri vaiheissa. Tutkimustuloksena todetaan digitalisaation vaikuttaneen ostokäyttäytymisen muutokseen tarjoamalla uusia kanavia kuluttajien hyödynnettäväksi. Kuluttajan ostoprosessissa käydään edelleen läpi samat vaiheet, mutta digitaalisten kanavien avulla prosessia pyritään nopeuttamaan tarjoamalla eri palveluita prosessin eri vaiheisiin. Tutkimustuloksena todetaan myös, että perinteisten markkinointikeinojen tilalle on kehitetty uusia toimintatapoja, jotka hyödyntävät digitaalisia kanavia tuottaakseen arvoa asiakkaille.
...
The effects of digitalization on the consumer buying process.
Digital channels, such as the search engine, social media and websites developed through the Internet have changed our way of searching for information and behaving as consumers. As consumer behavior changes, corporate marketing strategies have to change in attempt to stay in competition with customers. The purpose of this thesis is to study how digitalization and digital channels have influenced consumer behavior, how they have changed the consumer’s buying process and how digitalization has shaped traditional marketing methods. The thesis was carried out as a literature review. The thesis deals with digitalization from the marketing point of view and compares the way consumers and businesses use digital channels at various stages in the buying process. As a research result, digitalization has affected the change in buying behavior by offering new channels for consumers to exploit. The buying process of the consumer continues to go through the same stages but digital channels are used to speed up the process by offering different services to different stages of the process. As a search result, it is also noted that new ways of marketing that use digital channels to create value for customers have been developed in place of traditional marketing techniques.
...




Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4412]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Consumer behavior and marketing in the e-commerce of cosmetics
Ojanaho, Karoliina (2020)Verkkokaupan suosio on kasvanut kiihtyvästi useamman vuoden ajan. Kosmetiikan verkkokauppaa on tutkittu suppeasti aiemmissa tutkimuksissa, kuten myös sitä, miten asiakkaat saadaan ostamaan kosmetiikkaa verkkokaupan kautta. ... -
Digitalisaation vaikutus yritysten markkinointiin
Salonkari, Lasse (2020)Digitalisaatio on laaja yhteiskunnallinen muutosvoima sekä työkalu nykypäivänä. Digitalisaatio määritellään tarkoittavan tiedon ja sisällön muuttamista digitaaliseen muotoon. Digitalisaatio liitetään digitaalisen tekniikan ... -
Social media and consumer power : Opportunities and challenges for digital marketing activities
Vollero, Agostino; Valentini, Chiara (Routledge, 2022)Social Media (SM) have not only become an important part of daily life for individuals, governments and organisations but have also transformed the way people work, learn, consume and socially interact. There are many SM ... -
Social eWOM in consumers´ decision-making process and the effect of COVID-19 pandemic on consumers´ social media behavior
Karjala, Pinja (2021)Sosiaalinen media on tänä päivänä olennainen osa kuluttajien päivittäistä yhteydenpitoa ja lisäksi se toimii arvokkaana tiedonlähteenä. Kuluttajat ottavat vaikutteita toisilta kuluttajilta ja enenevissä määrin vaikutteille ... -
The use of digital analytics for measuring and optimizing digital marketing performance
Järvinen, Joel (University of Jyväskylä, 2016)Demonstrating the monetary outcomes of marketing is no longer considered a virtue but a necessity by the top management. Marketers are increasingly held accountable for their actions, yet most marketers struggle in their ...