dc.contributor.advisor | Rautiainen, Matti | |
dc.contributor.advisor | Nikkola, Tiina | |
dc.contributor.author | Koirikivi, Carita | |
dc.contributor.author | Pikkarainen, Inka-Mari | |
dc.date.accessioned | 2017-10-16T16:46:33Z | |
dc.date.available | 2017-10-16T16:46:33Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1735830 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55642 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi opettajien saama tuki induktiovaiheessa sekä opettajankoulutuksen kehittäminen. Aihe on tärkeä, jotta induktiovaihetta ja koulutusta voitaisiin kehittää.
Aineisto kerättiin sähköpostin välityksellä laadullisella kyselyllä. Kyselyyn vastasi viisi integraatiokoulutuksen käynyttä opettajaa. Kyselyt analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokivat induktiovaiheen haastavana. Tutkittavien ensimmäisen työvuoden kokemuksia leimasi innostus, riittämättömyys ja epävarmuus omista taidoistaan. Hämmennystä, pelkoa ja ahdistusta työhön astuttaessa toivat mukanaan monet uudet työnkuvat. Opettajat tunsivat aiemmista tutkimuksista poiketen pettymystä omaa opetustaan kohtaan. He kokivat lisäksi uupumusta, väsymystä ja yksinäisyyttä. Opettajilla oli sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia työyhteisöstään. Työyhteisöön sopeutuminen koettiin merkittävänä ensimmäisen työvuoden aikana.
Kaikki tutkittavat olivat saaneet induktiovaiheensa aikana tukea työyhteisöltään, mutta saatu tuki oli koettu puutteellisena. Koulutuksen kehittämisen sijaan induktiovaiheen kehittäminen nähtiin oleellisempana. Työyhteisön merkitys korostuu yksilöiden hyvinvoinnissa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (54 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | induktiovaihe | |
dc.subject.other | integraatiokoulutus | |
dc.title | Induktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201710164010 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen sisällönanalyysi | |
dc.date.updated | 2017-10-16T16:46:33Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | työhönsijoittuminen | |
dc.subject.yso | sopeutuminen | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | perehdyttäminen | |
dc.subject.yso | mentorointi | |
dc.subject.yso | sosiaalinen tuki | |
dc.subject.yso | ammatillinen kehitys | |
dc.subject.yso | kokemusoppiminen | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | kehittäminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |