Show simple item record

dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.authorKoirikivi, Carita
dc.contributor.authorPikkarainen, Inka-Mari
dc.date.accessioned2017-10-16T16:46:33Z
dc.date.available2017-10-16T16:46:33Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1735830
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55642
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten yliopistossa integraatiokoulutuksen käyneet luokanopettajat ovat kokeneet induktiovaiheen sekä ensimmäisen vuotensa työelämässä. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli lisäksi opettajien saama tuki induktiovaiheessa sekä opettajankoulutuksen kehittäminen. Aihe on tärkeä, jotta induktiovaihetta ja koulutusta voitaisiin kehittää. Aineisto kerättiin sähköpostin välityksellä laadullisella kyselyllä. Kyselyyn vastasi viisi integraatiokoulutuksen käynyttä opettajaa. Kyselyt analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa selvisi, että opettajat kokivat induktiovaiheen haastavana. Tutkittavien ensimmäisen työvuoden kokemuksia leimasi innostus, riittämättömyys ja epävarmuus omista taidoistaan. Hämmennystä, pelkoa ja ahdistusta työhön astuttaessa toivat mukanaan monet uudet työnkuvat. Opettajat tunsivat aiemmista tutkimuksista poiketen pettymystä omaa opetustaan kohtaan. He kokivat lisäksi uupumusta, väsymystä ja yksinäisyyttä. Opettajilla oli sekä myönteisiä että kielteisiä kokemuksia työyhteisöstään. Työyhteisöön sopeutuminen koettiin merkittävänä ensimmäisen työvuoden aikana. Kaikki tutkittavat olivat saaneet induktiovaiheensa aikana tukea työyhteisöltään, mutta saatu tuki oli koettu puutteellisena. Koulutuksen kehittämisen sijaan induktiovaiheen kehittäminen nähtiin oleellisempana. Työyhteisön merkitys korostuu yksilöiden hyvinvoinnissa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (54 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherinduktiovaihe
dc.subject.otherintegraatiokoulutus
dc.titleInduktiovaihe integraatiokoulutuksen käyneiden opettajien kokemana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201710164010
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen sisällönanalyysi
dc.date.updated2017-10-16T16:46:33Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyöhönsijoittuminen
dc.subject.ysosopeutuminen
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoperehdyttäminen
dc.subject.ysomentorointi
dc.subject.ysososiaalinen tuki
dc.subject.ysoammatillinen kehitys
dc.subject.ysokokemusoppiminen
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysokehittäminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright