Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorAlasuutari, Maarit
dc.contributor.authorRaittila, Raija
dc.date.accessioned2017-10-04T07:08:12Z
dc.date.available2017-10-04T07:08:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationAlasuutari, M., & Raittila, R. (2017). Varhaiskasvatustutkimuksen kaksi vuosikymmentä : tieteenalat, kysymyksenasettelut ja metodit. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>11</i>(3), 51-59. <a href="http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=859" target="_blank">http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=859</a>
dc.identifier.otherCONVID_27262218
dc.identifier.otherTUTKAID_75210
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55526
dc.description.abstractVarhaiskasvatus on tullut yhteiskunnan palveluna yleisesti tutuksi viime aikoina poliittisen keskustelun kautta. Varhaiskasvatus käsite otettiin Suomessa käyttöön Varhaiskasvatuksen koulutuskomitean mietinnön (KM 1974:15) myötä. Tämän jälkeen varhaiskasvatuksesta tuli myös lastentarhanopettajakoulutuksen pääoppiaine, kun aiempia oppisisältöjä yhdistettiin varhaiskasvatuksen kokonaisuudeksi. (Husa & Kinos 2001, 19.) Oppiaineena varhaiskasvatus on monitieteinen, joskin sen juuret ovat vahvasti kytköksissä kehityspsykologiaan (Karila, Kinos, Niiranen & Virtanen 2003, 125–126). Karila ym. (2003) ovat analysoineet lastentarhanopettajakoulutusten opetussuunnitelmia ja huomauttaneet, että analyysin kautta syntyvä kuva varhaiskasvatuksen määritelmästä ei ole selkeä. Määrittely syntyy opetussuunnitelmissa varhaiskasvatuksen opintojen kokonaisuuteen kirjatuista erillisistä kursseista ja niiden tavoitekuvauksista. Nämä määrittelyt ovat edelleen sidoksissa historialliseen kehitykseen ja koulutuksen murroskohtiin. Yksi niistä sijoittui vuoteen 1995, kun lastentarhanopettajakoulutus siirrettiin yliopistoihin ja varhaiskasvatuksesta tuli akateeminen oppiaine. Lastentarhanopettajan tutkinto muutettiin kasvatustieteen kandidaatin tutkinnoksi ja samalla luotiin varhaiskasvatuksen maisterikoulutus. (Husa & Kinos 2001, 19–20.) Myös vuonna 2005 koettiin murros, kun Jyväskylän yliopisto sai varhaiskasvatustieteen pääaineoikeuden (Opetusministeriön asetus yliopistojen koulutusvastuun täsmentämisestä 568/2005).
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.relation.urihttp://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=859
dc.subject.othertieteet
dc.titleVarhaiskasvatustutkimuksen kaksi vuosikymmentä : tieteenalat, kysymyksenasettelut ja metodit
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201710033908
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.date.updated2017-10-03T12:15:08Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange51-59
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume11
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2017 Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura. Julkaistu tässä arkistossa julkaisijan luvalla.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokysymykset
dc.subject.ysomenetelmät
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1650
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7272
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1913


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot