Varhaiskasvatustutkimuksen kaksi vuosikymmentä : tieteenalat, kysymyksenasettelut ja metodit
Alasuutari, M., & Raittila, R. (2017). Varhaiskasvatustutkimuksen kaksi vuosikymmentä : tieteenalat, kysymyksenasettelut ja metodit. Kasvatus ja aika, 11(3), 51-59. http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=859
Published in
Kasvatus ja aikaDate
2017Copyright
© 2017 Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura. Julkaistu tässä arkistossa julkaisijan luvalla.
Varhaiskasvatus on tullut yhteiskunnan palveluna yleisesti tutuksi viime aikoina poliittisen keskustelun kautta. Varhaiskasvatus käsite otettiin Suomessa käyttöön Varhaiskasvatuksen koulutuskomitean mietinnön (KM 1974:15) myötä. Tämän jälkeen varhaiskasvatuksesta tuli myös lastentarhanopettajakoulutuksen pääoppiaine, kun aiempia oppisisältöjä yhdistettiin varhaiskasvatuksen kokonaisuudeksi. (Husa & Kinos 2001, 19.) Oppiaineena varhaiskasvatus on monitieteinen, joskin sen juuret ovat vahvasti kytköksissä kehityspsykologiaan (Karila, Kinos, Niiranen & Virtanen 2003, 125–126). Karila ym. (2003) ovat analysoineet lastentarhanopettajakoulutusten opetussuunnitelmia ja huomauttaneet, että analyysin kautta syntyvä kuva varhaiskasvatuksen määritelmästä ei ole selkeä. Määrittely syntyy opetussuunnitelmissa varhaiskasvatuksen opintojen kokonaisuuteen kirjatuista erillisistä kursseista ja niiden tavoitekuvauksista. Nämä määrittelyt ovat edelleen sidoksissa historialliseen kehitykseen ja koulutuksen murroskohtiin. Yksi niistä sijoittui vuoteen 1995, kun lastentarhanopettajakoulutus siirrettiin yliopistoihin ja varhaiskasvatuksesta tuli akateeminen oppiaine. Lastentarhanopettajan tutkinto muutettiin kasvatustieteen kandidaatin tutkinnoksi ja samalla luotiin varhaiskasvatuksen maisterikoulutus. (Husa & Kinos 2001, 19–20.) Myös vuonna 2005 koettiin murros, kun Jyväskylän yliopisto sai varhaiskasvatustieteen pääaineoikeuden (Opetusministeriön asetus yliopistojen koulutusvastuun täsmentämisestä 568/2005).
...
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords
Original source
http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?lan=1&page_id=859Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27262218
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Hengen hehkusta tietostrategioihin : Jyväskylän yliopiston humanistisen tiedekunnan viisi vuosikymmentä
Päärnilä, Ossi (Jyväskylän yliopisto, 2008) -
Lapsiperheiden hyvinvointi koronapandemian aikana: Osaraportti 1: Aineistonkeruu, metodit ja vastaajat
Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Närvi, Johanna; Lammi-Taskula, Johanna (Jyväskylän yliopisto, 2021)Tämä osaraportti esittelee Jyväskylän yliopiston yhteistyössä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa toteuttaman Varhaiskasvatus ja koronapandemia -hankkeen kyselytutkimuksen toteutuksen ja vastaajatietoja. Kysely ... -
EASA Expert Group : Science, Technology, Engineering, Mathematics in Arts and Culture (STEMAC)
Liritzis, Ioannis; Mainzer, Klaus; Lavicza, Zsolt; Fenyvesi, Kristof; Dinescu, Violeta; Orlandi, Sergio; Yu, Hui; Teodorescou-Ciocanea, Livia; Elias, Marios Ioannou; Cosmopoulos, Michael; Levy, Tom; Kumar, David Devraj; Mastnak, Wolfgang; Pozzo, Riccardo; Bountis, Tassos; Feliu-Moggi, Fernando; Evelpidou, Niki; Lengyel, Dominik (European Academy of Sciences and Arts, 2024) -
KIKS Creativity and Technology for All
Houghton, Anthony; Oldknow, Adrian; Diego-Mantecón, José Manuel; Fenyvesi, Kristof; Crilly, Elizabeth; Lavicza, Zsolt (De Gruyter, 2019)To help meet an educational and societal requirement for all students to enjoy, have confidence and ability in creativity and technology, the “Kids Inspiring Kids in STEAM” (KIKS) EU project adopted an intensive Hothousing ... -
TARU : lukemisen iloa yhteisön ja taiteen kautta
Aerila, Juli-Anna; Kauppinen, Merja (Turun yliopisto; Rinnalla-hanke; Opetushallitus, 2020)