Taideaineiden merkitys nuorten identiteetin kehittymisessä
Kontturi, K. (2017). Taideaineiden merkitys nuorten identiteetin kehittymisessä. Nuorisotutkimus, 35(1-2), 92-96.
Julkaistu sarjassa
NuorisotutkimusTekijät
Päivämäärä
2017Oppiaine
Nykykulttuurin tutkimusHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöContemporary CultureSchool of WellbeingTekijänoikeudet
© 2017 Nuorisotutkimusseura Ry. This is a final draft version of an article published by Nuorisotutkimusseura Ry. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
Syksyllä 2016 käyttöön otettu uusi perusopetuksen opetussuunnit
elma korostaa monitaiteisuutta ja
luovia työtapoja. Erilaiset taiteelliset ilmaisukeinot, esimerkiksi draamatoiminta, edistävät
”oppilaiden kasvua itsensä tunteviksi, itsetunnoltaan terveiksi
ja luoviksi ihmisiksi.” Tämän
nähdään mahdollistavan monipuolista itseilmaisua ja vuorovaikut
usta erilaisissa ryhmissä, erilaisten
ihmisten kanssa. ”Tutkiva ja ongelmalähtöinen työskentely, leikki, mielikuvituksen käyttö ja
taiteellinen toiminta edistävät käsitteellistä ja menetelmällistä osaamista, kriittistä ja luovaa
ajattelua sekä taitoa soveltaa osaamista.” (Opetushallitus 2014, 30.)
Opetussuunnitelmauudistuksille on
perusteita työelämän murroksessa. Vuoden 2015 lopussa
Helsingin Sanomien uutispäällikkö
Jussi Pullinen
kuvaili kolumnissaan (29.12.2015), miten
työelämään on tullut mukaan aiemmin lapsellisina pidetyt leikki
ja luovuus, joilla etsitään ratkaisuja
erilaisiin ongelmatilanteisiin. Nyt näitä luovia taitoja harjoitetaan jo peruskoulun alaluokilta asti,
mikä kuulostaa ensi alkuun varsin hyvältä ja virikkeiseltä tavalta oppimisen näkökulmasta. Mutta
mitä jää rivien väliin? Mikä oikeastaan on taiteen asema uudessa opetussuunnitelmassa; sekä
peruskoulun yläluokilla että nuorten elämässä?
Tämä puheenvuoro käsittelee taiteen tekemisen merkitystä nuorten arjessa. Se pohjaa
Marjo
Rissasen
tuoreeseen kasvatustieteen väitöskirjaan
Taitamisen tiede – Tietämisen taide. Taidon
oppimisen arkkitehtuuri
, kokemuksiini sanataiteen opettajana taiteen perusopetuksen piirissä sekä
luovien sarjakuvatyöpajojen ohjaajana ESR-rahoitteisessa
Näkymättömät – nuorten digitarinat
-
hankkeessa (2015–2018). Puheenvuoroni perustuu ajatukseen, että
nuorten identiteettityöskentelylle
tärkeä taide ja taideaineet alkavat saada välinearvon aseman nykypedagogiikassa ja ehdotan, että taide- ja taitoaineiden numeroarvioinnista tulisi luopua kokona
an.
...
Julkaisija
Nuorisotutkimusseura ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0886Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27242758
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Koululiikunnan ja liikunnanopettajan merkitys oppilaan liikuntamotivaation ja taidon oppimisen kehittymisessä
Tiirikainen, Meiju (2019)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä liikunnanopettajan yhteydestä heidän yksilöllisen liikuntamotivaation muodostumiseen ja taidon oppimisen kehittymiseen. Lisäksi ... -
Kaunokirjallisuuden käyttö ja merkitys sanaston kehittymisessä : lukumummit ja -vaarit lukemassa kahdestaan S2-oppijoiden kanssa
Kilponen, Karoliina (2016)Maisterintutkielmassani tutkin, miten S2-oppijoiden sanavarasto kehittyy kaunokirjallisuutta lukemalla. Sanasto jää usein kielenopetuksessa sivurooliin, vaikka suppeaa sanavarastoa pidetään sekä kielen oppimisen että ... -
Koulutuksen merkitys esimiehen osaamisen kehittymisessä
Lindholm, Lotta (2001) -
1:1-opetuksen merkitys 7. luokan oppilaiden tieto- ja viestintäteknologian taitojen kehittymisessä
Lötjönen, Heini (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten henkilökohtainen tietokone vaikuttaa 7. luokan oppilaiden tieto- ja viestintäteknologian (TVT) taitojen kehittymiseen 1:1-pilotin ensimmäisenä vuonna. 1:1-pilotissa kaikille ... -
Jokaisella lapsella on oikeus laadukkaaseen musiikkikasvatukseen
Suomi, Henna; Ruismäki, Heikki (Koulutuksen tutkimuslaitos, 2020)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.