Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKontturi, Katja
dc.date.accessioned2017-09-27T11:52:27Z
dc.date.available2018-07-01T21:35:35Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationKontturi, K. (2017). Taideaineiden merkitys nuorten identiteetin kehittymisessä. <i>Nuorisotutkimus</i>, <i>35</i>(1-2), 92-96.
dc.identifier.otherCONVID_27242758
dc.identifier.otherTUTKAID_75109
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55468
dc.description.abstractSyksyllä 2016 käyttöön otettu uusi perusopetuksen opetussuunnit elma korostaa monitaiteisuutta ja luovia työtapoja. Erilaiset taiteelliset ilmaisukeinot, esimerkiksi draamatoiminta, edistävät ”oppilaiden kasvua itsensä tunteviksi, itsetunnoltaan terveiksi ja luoviksi ihmisiksi.” Tämän nähdään mahdollistavan monipuolista itseilmaisua ja vuorovaikut usta erilaisissa ryhmissä, erilaisten ihmisten kanssa. ”Tutkiva ja ongelmalähtöinen työskentely, leikki, mielikuvituksen käyttö ja taiteellinen toiminta edistävät käsitteellistä ja menetelmällistä osaamista, kriittistä ja luovaa ajattelua sekä taitoa soveltaa osaamista.” (Opetushallitus 2014, 30.) Opetussuunnitelmauudistuksille on perusteita työelämän murroksessa. Vuoden 2015 lopussa Helsingin Sanomien uutispäällikkö Jussi Pullinen kuvaili kolumnissaan (29.12.2015), miten työelämään on tullut mukaan aiemmin lapsellisina pidetyt leikki ja luovuus, joilla etsitään ratkaisuja erilaisiin ongelmatilanteisiin. Nyt näitä luovia taitoja harjoitetaan jo peruskoulun alaluokilta asti, mikä kuulostaa ensi alkuun varsin hyvältä ja virikkeiseltä tavalta oppimisen näkökulmasta. Mutta mitä jää rivien väliin? Mikä oikeastaan on taiteen asema uudessa opetussuunnitelmassa; sekä peruskoulun yläluokilla että nuorten elämässä? Tämä puheenvuoro käsittelee taiteen tekemisen merkitystä nuorten arjessa. Se pohjaa Marjo Rissasen tuoreeseen kasvatustieteen väitöskirjaan Taitamisen tiede – Tietämisen taide. Taidon oppimisen arkkitehtuuri , kokemuksiini sanataiteen opettajana taiteen perusopetuksen piirissä sekä luovien sarjakuvatyöpajojen ohjaajana ESR-rahoitteisessa Näkymättömät – nuorten digitarinat - hankkeessa (2015–2018). Puheenvuoroni perustuu ajatukseen, että nuorten identiteettityöskentelylle tärkeä taide ja taideaineet alkavat saada välinearvon aseman nykypedagogiikassa ja ehdotan, että taide- ja taitoaineiden numeroarvioinnista tulisi luopua kokona an.
dc.language.isofin
dc.publisherNuorisotutkimusseura ry
dc.relation.ispartofseriesNuorisotutkimus
dc.subject.othertaide
dc.subject.othertaideaineet
dc.subject.otherkoulut
dc.subject.otheropetussuunnitelmat
dc.titleTaideaineiden merkitys nuorten identiteetin kehittymisessä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201709223801
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.oppiaineNykykulttuurin tutkimusfi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineContemporary Cultureen
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.date.updated2017-09-22T12:15:05Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange92-96
dc.relation.issn0780-0886
dc.relation.numberinseries1-2
dc.relation.volume35
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© 2017 Nuorisotutkimusseura Ry. This is a final draft version of an article published by Nuorisotutkimusseura Ry. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysotaide
dc.subject.ysotaideaineet
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokoulut
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2851
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17709
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p386


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot