dc.contributor.author | Kontturi, Katja | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T11:52:27Z | |
dc.date.available | 2018-07-01T21:35:35Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Kontturi, K. (2017). Taideaineiden merkitys nuorten identiteetin kehittymisessä. <i>Nuorisotutkimus</i>, <i>35</i>(1-2), 92-96. | |
dc.identifier.other | CONVID_27242758 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_75109 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55468 | |
dc.description.abstract | Syksyllä 2016 käyttöön otettu uusi perusopetuksen opetussuunnit
elma korostaa monitaiteisuutta ja
luovia työtapoja. Erilaiset taiteelliset ilmaisukeinot, esimerkiksi draamatoiminta, edistävät
”oppilaiden kasvua itsensä tunteviksi, itsetunnoltaan terveiksi
ja luoviksi ihmisiksi.” Tämän
nähdään mahdollistavan monipuolista itseilmaisua ja vuorovaikut
usta erilaisissa ryhmissä, erilaisten
ihmisten kanssa. ”Tutkiva ja ongelmalähtöinen työskentely, leikki, mielikuvituksen käyttö ja
taiteellinen toiminta edistävät käsitteellistä ja menetelmällistä osaamista, kriittistä ja luovaa
ajattelua sekä taitoa soveltaa osaamista.” (Opetushallitus 2014, 30.)
Opetussuunnitelmauudistuksille on
perusteita työelämän murroksessa. Vuoden 2015 lopussa
Helsingin Sanomien uutispäällikkö
Jussi Pullinen
kuvaili kolumnissaan (29.12.2015), miten
työelämään on tullut mukaan aiemmin lapsellisina pidetyt leikki
ja luovuus, joilla etsitään ratkaisuja
erilaisiin ongelmatilanteisiin. Nyt näitä luovia taitoja harjoitetaan jo peruskoulun alaluokilta asti,
mikä kuulostaa ensi alkuun varsin hyvältä ja virikkeiseltä tavalta oppimisen näkökulmasta. Mutta
mitä jää rivien väliin? Mikä oikeastaan on taiteen asema uudessa opetussuunnitelmassa; sekä
peruskoulun yläluokilla että nuorten elämässä?
Tämä puheenvuoro käsittelee taiteen tekemisen merkitystä nuorten arjessa. Se pohjaa
Marjo
Rissasen
tuoreeseen kasvatustieteen väitöskirjaan
Taitamisen tiede – Tietämisen taide. Taidon
oppimisen arkkitehtuuri
, kokemuksiini sanataiteen opettajana taiteen perusopetuksen piirissä sekä
luovien sarjakuvatyöpajojen ohjaajana ESR-rahoitteisessa
Näkymättömät – nuorten digitarinat
-
hankkeessa (2015–2018). Puheenvuoroni perustuu ajatukseen, että
nuorten identiteettityöskentelylle
tärkeä taide ja taideaineet alkavat saada välinearvon aseman nykypedagogiikassa ja ehdotan, että taide- ja taitoaineiden numeroarvioinnista tulisi luopua kokona
an. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Nuorisotutkimusseura ry | |
dc.relation.ispartofseries | Nuorisotutkimus | |
dc.subject.other | taide | |
dc.subject.other | taideaineet | |
dc.subject.other | koulut | |
dc.subject.other | opetussuunnitelmat | |
dc.title | Taideaineiden merkitys nuorten identiteetin kehittymisessä | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201709223801 | |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Nykykulttuurin tutkimus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Contemporary Culture | en |
dc.contributor.oppiaine | School of Wellbeing | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalItem | |
dc.date.updated | 2017-09-22T12:15:05Z | |
dc.type.coar | journal article | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.format.pagerange | 92-96 | |
dc.relation.issn | 0780-0886 | |
dc.relation.numberinseries | 1-2 | |
dc.relation.volume | 35 | |
dc.type.version | acceptedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2017 Nuorisotutkimusseura Ry. This is a final draft version of an article published by Nuorisotutkimusseura Ry. Published in this repository with the kind permission of the publisher. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | taide | |
dc.subject.yso | taideaineet | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | koulut | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2851 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17709 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5140 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p386 | |