Perceptions of EFL learning and teaching by autistic students, their teachers and their school assistants
Englannin kielen opetuksen toteutuksesta autistisille oppilaille Suomessa on vain niukasti tutkimustietoa, vaikka autismia ja autististen lasten opettamista on tutkittu varsin kattavasti. Autismi on yleensä ennen kolmatta ikävuotta havaittava kehityksellinen häiriö, joka vaikuttaa merkittävästi verbaaliseen ja nonverbaaliseen viestintään. Autismin peruspiirteiseen kuuluvat sosiaalisten taitojen puutteellisuus, heikentynyt viestintäkyky, kuuloherkkyys, impulsiivisuus, rajoittuneet mielenkiinnon kohteet ja toistuvat maneerit sekä puheessa että toiminnassa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mitä käsityksiä autistisilla oppilailla, heidän opettajillaan ja koulunkäyntiavustajillaan on englannin kielen oppimisesta ja opettamisesta Suomessa. Tutkimus kartoittaa autististen oppilaiden asenteita, vahvuuksia ja heikkouksia englannin kielessä. Lisäksi selvitetään, mitkä ovat eri oppimateriaalien, läksyjen ja arvioinnin sisällöt ja roolit englannin kielen opetuksessa autisteille. Tutkielmassa pohditaan myös aikuisten roolia ja vuorovaikutusta oppimisprosesseissa sekä englannin kielen opetuksen kehittämismahdollisuuksia. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla kahdeksaa autistista oppilasta, kolmea opettajaa ja yhtä koulunkäyntiavustajaa. Kyseiset puoliavoimet teemahaastattelut ääninauhoitettiin ja analysoitiin lähdekirjallisuuteen tukeutuen.
Tulokset osoittavat, että haastatellut autistiset oppilaat suhtautuivat etupäässä myönteisesti englannin kielen opiskeluun. He pitivät erityisesti suullisesta viestinnästä sekä auditiivisista ja visuaalisista materiaaleista. Lisäksi he arvostivat opettajaa sekä tiedonantajana että kurinpitäjänä. Kokeet olivat heidän selkeä inhokkinsa. Haastatellut opettajat taas pitivät kuullunymmärtämistä ja kirjallisia töitä kompastuskivinä. Useat tutkimukseen osallistujat toivoivat jatkossa englannin kielen opetuksessa käytettävän lisää autenttista ja visuaalista materiaalia, suullisia tehtäviä sekä konkreettisuutta. Myös tarve lisäkoulutukselle nostettiin esiin.
Vaikka tulokset eivät ole yleistettävissä suppean otannan takia, antavat ne kuitenkin viitteitä autististen oppilaiden englannin kielen opetuksen toteutuksesta ja sen nykytilasta Suomessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"I can't come up with any reason why English could not be integrated with any other subject" : English teachers' perceptions of integrating English with other subjects in upper grades of comprehensive school
Kurki, Riikka (2016)Nykykoulussa on edessä muutoksia, kun perusopetuksen uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuoden 2016 syksystä eteenpäin. Uusi opetussuunnitelma painottaa eheyttämistä ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia enemmän ... -
Special Education without Teaching Assistants? The Development Process for Students with Autism
Rämä, Irene; Kontu, Elina; Pirttimaa, Raija (Canadian Center of Science and Education, 2020)Many children may need the help of another person to attend school. It is common for children with disabilities to receive help from a teaching assistant at school. Assistants are provided in many countries as a legal right ... -
Students with specific language impairment in English education : English and special education teachers' perceptions
Miettinen, Sanna (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää englannin opettajien ja erityisopettajien kokemuksia englannin opettamisesta oppilaille, joilla on kielellinen erityisvaikeus (aikaisemmin dysfasia, englanniksi specific language ... -
Multiple benefits but almost as many obstacles : teachers and students' perceptions of the integration English and vocational studies in University of Applied Sciences
Peltola, Marianne (2016)Integraatio on opetusmenetelmä, jossa pyritään häivyttämään eri aineiden välisiä rajoja muodostamalla aineiden välille yhteyksiä. Integroitu opetus voidaan nähdä erityisen hyödyllisenä ammattikorkeakoulujen kontekstissa, ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.