Motivation to learn English : a case study of a 7th grade class
Motivaatiota ja sen vaikutusta kielen oppimiseen on tutkittu laajalti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 7. luokkalaisten opiskelumotivaatiota, kun he ovat aloittaneet yläkoulun uudessa koulussa, uudessa luokassa ja uuden opettajan kanssa. Keskeisenä kysymyksenä on: Mikä saa 7. luokkalaisen ymmärtämään motivaation merkityksen englannin kielen opiskelussa? Tämä tutkimus keskittyy oppilaiden narratiivisiin kirjoitelmiin, jossa he tuovat esiin omia näkökulmiaan ja ajatuksiaan oppimiseen motivoivista tekijöistä sekä oppimisen motivaatiota heikentävistä tekijöistä.
Tutkimus toteutettiin narratiivisten kirjoitelmien avulla tapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui oppilaita vain yhdeltä luokalta ja oppilaiden opettaja toimi tutkijana. Aineisto kerättiin oppilailta teettämällä heillä kolme kirjoitelmaa. Kirjoitelmien pohjana olivat apukysymykset, jotka ohjasivat oppilaita kirjoittamaan kokemuksistaan englannin kielen opiskelusta. Kirjoitelmien otsikot olivat: ”Aikaisemmat kokemukset englannin kielen oppitunneista”, ”Nykyiset kokemukset englannin kielen oppitunneista” ja ”Paras mahdollinen tulevaisuuden minä-kuva”. Kerätty aineisto tulkittiin aineistolähtöisen narratiivisen analyysin pohjalta, jolloin esiin nostettiin toistuvat teemat. Nämä toistuvat teemat analysoitiin tarkemmin laadullisen analyysin keinoin. Analysoinnissa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Keskeisempiä teemoista olivat opettajan rooli, oppilaan tuntikäyttäytyminen, oppilas oppijana sekä tunnin sisältöön liittyvät teemat ja tekijät.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaat osasivat peilata omaa käyttäytymistään suhteessa oppimiseen ja motivaatioon oppia englantia. Aikaisemmat kokemukset heijastuivat nykyisiin, mutta monet oppilaat kokivat, että yläkoulussa on myös uusien mahdollisuuksien aika. Opiskelumotivaatioon vaikuttivat selkeästi opettajan vaatimukset, luokanhallinta ja oppilaiden tulevaisuuden näkymät. Oppilaiden tavoitteet vaikuttivat selkeästi opiskelumotivaatioon ja itseluottamukseen englannin kielen osaajana. Negatiivisia kokemuksia olivat huonot koenumerot tai rauhaton luokka, jossa ei voitu opiskella. Positiivisia kokemuksia olivat onnistumiset kokeissa ja tuntityöskentelyissä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
What motivates Finnish and South Korean students to study English?
Heikka, Erika (2019)Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä ... -
English songs in support of the linguistic development of elementary students in Finland
Holma, Veikka (2023)In this thesis, I will discuss how music supports language learning in elementary school students, specifically learning English as a second language in Finland. I will discuss a child’s development and how language learning ... -
Finnish 2nd graders' beliefs about the English language and learning English
Smedberg, Johanna (2023)Suomen hallitus linjasi vuonna 2018, että ensimmäisen vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelu aloitetaan kaikissa Suomen peruskouluissa jo ensimmäisellä luokalla vuoden 2020 alusta lähtien. Ennen vuotta 2020 ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.