Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorAitto-oja, Johanna
dc.date.accessioned2017-08-27T17:52:58Z
dc.date.available2017-08-27T17:52:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1720042
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55189
dc.description.abstractMotivaatiota ja sen vaikutusta kielen oppimiseen on tutkittu laajalti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää 7. luokkalaisten opiskelumotivaatiota, kun he ovat aloittaneet yläkoulun uudessa koulussa, uudessa luokassa ja uuden opettajan kanssa. Keskeisenä kysymyksenä on: Mikä saa 7. luokkalaisen ymmärtämään motivaation merkityksen englannin kielen opiskelussa? Tämä tutkimus keskittyy oppilaiden narratiivisiin kirjoitelmiin, jossa he tuovat esiin omia näkökulmiaan ja ajatuksiaan oppimiseen motivoivista tekijöistä sekä oppimisen motivaatiota heikentävistä tekijöistä. Tutkimus toteutettiin narratiivisten kirjoitelmien avulla tapaustutkimuksena. Tutkimukseen osallistui oppilaita vain yhdeltä luokalta ja oppilaiden opettaja toimi tutkijana. Aineisto kerättiin oppilailta teettämällä heillä kolme kirjoitelmaa. Kirjoitelmien pohjana olivat apukysymykset, jotka ohjasivat oppilaita kirjoittamaan kokemuksistaan englannin kielen opiskelusta. Kirjoitelmien otsikot olivat: ”Aikaisemmat kokemukset englannin kielen oppitunneista”, ”Nykyiset kokemukset englannin kielen oppitunneista” ja ”Paras mahdollinen tulevaisuuden minä-kuva”. Kerätty aineisto tulkittiin aineistolähtöisen narratiivisen analyysin pohjalta, jolloin esiin nostettiin toistuvat teemat. Nämä toistuvat teemat analysoitiin tarkemmin laadullisen analyysin keinoin. Analysoinnissa käytettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Keskeisempiä teemoista olivat opettajan rooli, oppilaan tuntikäyttäytyminen, oppilas oppijana sekä tunnin sisältöön liittyvät teemat ja tekijät. Tutkimuksessa kävi ilmi, että oppilaat osasivat peilata omaa käyttäytymistään suhteessa oppimiseen ja motivaatioon oppia englantia. Aikaisemmat kokemukset heijastuivat nykyisiin, mutta monet oppilaat kokivat, että yläkoulussa on myös uusien mahdollisuuksien aika. Opiskelumotivaatioon vaikuttivat selkeästi opettajan vaatimukset, luokanhallinta ja oppilaiden tulevaisuuden näkymät. Oppilaiden tavoitteet vaikuttivat selkeästi opiskelumotivaatioon ja itseluottamukseen englannin kielen osaajana. Negatiivisia kokemuksia olivat huonot koenumerot tai rauhaton luokka, jossa ei voitu opiskella. Positiivisia kokemuksia olivat onnistumiset kokeissa ja tuntityöskentelyissä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (83 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherL2 motivation
dc.subject.othernarrative writings
dc.subject.otherEnglish language
dc.subject.other7th graders
dc.subject.othercase study
dc.subject.otherfuture self
dc.titleMotivation to learn English : a case study of a 7th grade class
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201708273578
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2017-08-27T17:52:58Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielet
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoopiskelumotivaatio
dc.subject.ysooppimisen psykologia
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot