Show simple item record

dc.contributor.advisorKytölä, Samu
dc.contributor.authorMyllylä, Kati
dc.date.accessioned2017-08-21T09:56:45Z
dc.date.available2017-08-21T09:56:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1719705
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55147
dc.description.abstractMainosten representaatiot vaikuttavat käsitykseemme itsestämme ja muista. Vaikka mainontaa on tutkittu laajasti, lapsia ja mainontaa on tutkittu lähinnä siitä näkökulmasta, millaisia mainoksia lapsille on suunnattu tai miten mainonta vaikuttaa lapsiin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lasten representaatiota aikuisille suunnatuissa mainoksissa. Lisäksi halutaan selvittää ovatko mainokset muuttuneet vuosien aikana. Tutkimuksen aineistona ovat Time-lehden vuosikerrat 1994, 2004 ja 2014. Aineistossa on kaiken kaikkiaan 80 erillistä mainosta, joiden pohjalta tyypillinen representaatio luotiin. Kyseisinä vuosina mainosmäärät aikajärjestyksessä olivat: 19, 37 ja 24. Teoreettinen viitekehys pohjautuu vahvasti Kress ja van Leeuwenin visuaaliseen kielioppiin. Visuaalisen kieliopin avulla aineiston mainokset pystyttiin koodaamaan noudattaen laadullisen sisällönanalyysin työvaiheita. Metodologisesti työ on siis laadullinen, mutta myös määrällinen. Analyysin aikaisessa vaiheessa aineistosta nousi induktiivisesti esille tietyt toistuvat asiat, joiden pohjalta - ja visuaalisen kieliopin termejä deduktiivisesti lainaten - luotiin kategorioita. Kategoriat nimettiin Tyypeiksi (Types). Vuosittainen vertailu toteutettiin sekä tutkimalla mainostettavia asioita että käyttämällä Tyyppejä. Tulokset osoittivat että tyypillisesti mainoksissa lapsi ei katso lukijaan, vaan antaa lukijan katsella itseään rauhassa. Lisäksi lapsi on rajattu lähikuvaan luoden tunteen läheisyydestä ja tuttuudesta. Kuvauskulma on edestä ja lukijan tasolla: läheisyyden tunnetta voimistetaan nostamatta lukijaa tai lasta korkeampaan voima-asemaan toiseensa nähden. Enimmäkseen lapset olivat kuvissa kuvien osina eivätkä niinkään toimijoina. Tyypeille löydettiin niille asetettuja perusteluita ja olettamuksia, joten voidaan sanoa että Tyyppien kaltaisia lasten representaatioita löytyy mainoksista. Vuosittainen vertailu ei tuottanut yhtä vahvoja tuloksia, sillä vuosittainen aineisto oli pienempi. Teknologia, matkustaminen ja turismi, sekä hyväntekeväisyys olivat kaikissa vuosikerrassa suosituimpia mainostettuja asioita.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (99 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherTime (aikakauslehti)
dc.subject.otheradvertising
dc.subject.otherchildren
dc.subject.otherrepresentation
dc.titleChildren in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014
dc.title.alternativeVisual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201708213526
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodLaadullinen tutkimus
dc.date.updated2017-08-21T09:56:45Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.yso1990-luku
dc.subject.yso2000-luku
dc.subject.yso2010-luku
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysolehtimainonta
dc.subject.ysovisuaalinen viestintä
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright