University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Representation of gender in Dove’s advertising images

Thumbnail
View/Open
752.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Iiliäinen, Tiia
Date
2019
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella naisten ja miesten representaatioita Doven mainoskuvissa. Median luomat representaatiot sukupuolesta ovat keskustelua herättäviä ja niitä on myös tutkittu paljon. Myös mainoksia on tutkittu tähän liittyen. Kuluttajina olemme jatkuvasti erilaisten mainosten ja samalla myös niiden luomien representaatioiden ympäröimänä, joten niiden tutkiminen on tärkeää. Yleensä tutkimus sukupuolirepresentaatioista mainoksissa on keskittynyt vain yhteen sukupuoleen tai vain joko visualisiin tai kielellisiin elementteihin. Tämä tutkielma puolestaan tarkastelee representaatioita sekä naisten että miesten osalta ottaen huomioon sekä visuaaliset että kielelliset elementit. Tarkemmin tutkielma pyrkii selvittämään, kuinka nämä representaatiot rakentuvat multimodaalisesti ja sitä, onko niissä eroja naisten ja miesten välillä. Aineistona toimi kuusi mainoskuvaa, joita tarkasteltiin kriittisen diskurssianalyysin sekä sosiosemiotiikan näkökulmista. Visuaalinen analyysi tehtiin Kressin ja van Leeuwenin (2006) visuaalisen kieliopin puitteissa; kielellisessä analyysissa puolestaan kiinnitettiin huomiota kieliopillisiin ja sanavalintoihin. Analyysin myötä nousi esiin eroja representaatioissa naisten ja miesten välillä. Miehet esitettiin aktiivisempina kuin naiset, mikä oli nähtävissä sekä visuaalisesti ja kielellisesti. Naiset puolestaan esitettiin suoremmassa kontaktissa katsojan kanssa kuin miehet. Tutkielman aineisto on kuitenkin melko suppea, joten lisätutkimuksella voitaisiin selvittää ovatko tulokset yleistettävissä. Vastaava tutkimus muiden brändien osalta antaisi myös mahdollisuuden tulosten vertailulle. ...
Keywords
critical discourse analysis sosiosemiotiikka mainonta sukupuoli representaatio social semiotics advertising gender representation (creation related to information)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201902251634

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4040]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad 

    Anipa, Florence (2020)
    Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ...
  • Ancestors of two-spirits: representations of native American third-gender males in historical documentation : a critical discourse analysis in anthropology 

    Hemmilä, Anita (2005)
  • "Sculpt a killer body": Representation of gender in Men's Health and Women's Health 

    Kanta-oksa, Sanni (2018)
    Aikakauslehdillä on runsaasti vaikutusvaltaa, ja ne pystyvät helposti vaikuttamaan lukijoidensa ajatuksiin ja asenteisiin. Näkyvyytensä ansiosta ne pystyvät vaikuttamaan siihen, miten mistäkin asioista kulloinkin keskustellaan; ...
  • Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students 

    Rautiainen, Miika (2015)
    Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...
  • Blade runners and daredevils : a case study on the representation of two Paralympians in The Guardian 

    Valtonen, Minna (2015)
    Paralympialaiset ja vammaisurheilu jäävät mediassa usein “vammattomien” urheilun uutisoinnin varjoon. Aiempien tutkimusten mukaan median luomat representaatiot usein myös vahvistavat stereotypioita vammaisista. Erilaisilla ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre