Representation of gender in Dove’s advertising images
Tekijät
Päivämäärä
2019Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella naisten ja miesten representaatioita Doven mainoskuvissa. Median luomat representaatiot sukupuolesta ovat keskustelua herättäviä ja niitä on myös tutkittu paljon. Myös mainoksia on tutkittu tähän liittyen. Kuluttajina olemme jatkuvasti erilaisten mainosten ja samalla myös niiden luomien representaatioiden ympäröimänä, joten niiden tutkiminen on tärkeää. Yleensä tutkimus sukupuolirepresentaatioista mainoksissa on keskittynyt vain yhteen sukupuoleen tai vain joko visualisiin tai kielellisiin elementteihin. Tämä tutkielma puolestaan tarkastelee representaatioita sekä naisten että miesten osalta ottaen huomioon sekä visuaaliset että kielelliset elementit.
Tarkemmin tutkielma pyrkii selvittämään, kuinka nämä representaatiot rakentuvat multimodaalisesti ja sitä, onko niissä eroja naisten ja miesten välillä. Aineistona toimi kuusi mainoskuvaa, joita tarkasteltiin kriittisen diskurssianalyysin sekä sosiosemiotiikan näkökulmista. Visuaalinen analyysi tehtiin Kressin ja van Leeuwenin (2006) visuaalisen kieliopin puitteissa; kielellisessä analyysissa puolestaan kiinnitettiin huomiota kieliopillisiin ja sanavalintoihin.
Analyysin myötä nousi esiin eroja representaatioissa naisten ja miesten välillä. Miehet esitettiin aktiivisempina kuin naiset, mikä oli nähtävissä sekä visuaalisesti ja kielellisesti. Naiset puolestaan esitettiin suoremmassa kontaktissa katsojan kanssa kuin miehet. Tutkielman aineisto on kuitenkin melko suppea, joten lisätutkimuksella voitaisiin selvittää ovatko tulokset yleistettävissä. Vastaava tutkimus muiden brändien osalta antaisi myös mahdollisuuden tulosten vertailulle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“For how long will teachers endure?” : representations of teachers in newspaper headlines preand mid-pandemic
Kousa, Juha-Pekka (2023)Opettajat ovat ammattikuntana ryhmä, josta jokaisella on jonkinlaisia kokemuksia. Näiden kokemusten perusteella ihmiset luovat käsityksen siitä, millaisia opettajat ovat. Myös medialla on oma roolinsa eri ihmisryhmien, ... -
Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad
Anipa, Florence (2020)Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ... -
"Sculpt a killer body": Representation of gender in Men's Health and Women's Health
Kanta-oksa, Sanni (2018)Aikakauslehdillä on runsaasti vaikutusvaltaa, ja ne pystyvät helposti vaikuttamaan lukijoidensa ajatuksiin ja asenteisiin. Näkyvyytensä ansiosta ne pystyvät vaikuttamaan siihen, miten mistäkin asioista kulloinkin keskustellaan; ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.