Children in advertisements : visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014
Mainosten representaatiot vaikuttavat käsitykseemme itsestämme ja muista. Vaikka mainontaa on tutkittu laajasti, lapsia ja mainontaa on tutkittu lähinnä siitä näkökulmasta, millaisia mainoksia lapsille on suunnattu tai miten mainonta vaikuttaa lapsiin. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella lasten representaatiota aikuisille suunnatuissa mainoksissa. Lisäksi halutaan selvittää ovatko mainokset muuttuneet vuosien aikana.
Tutkimuksen aineistona ovat Time-lehden vuosikerrat 1994, 2004 ja 2014. Aineistossa on kaiken kaikkiaan 80 erillistä mainosta, joiden pohjalta tyypillinen representaatio luotiin. Kyseisinä vuosina mainosmäärät aikajärjestyksessä olivat: 19, 37 ja 24.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu vahvasti Kress ja van Leeuwenin visuaaliseen kielioppiin. Visuaalisen kieliopin avulla aineiston mainokset pystyttiin koodaamaan noudattaen laadullisen sisällönanalyysin työvaiheita. Metodologisesti työ on siis laadullinen, mutta myös määrällinen. Analyysin aikaisessa vaiheessa aineistosta nousi induktiivisesti esille tietyt toistuvat asiat, joiden pohjalta - ja visuaalisen kieliopin termejä deduktiivisesti lainaten - luotiin kategorioita. Kategoriat nimettiin Tyypeiksi (Types). Vuosittainen vertailu toteutettiin sekä tutkimalla mainostettavia asioita että käyttämällä Tyyppejä.
Tulokset osoittivat että tyypillisesti mainoksissa lapsi ei katso lukijaan, vaan antaa lukijan katsella itseään rauhassa. Lisäksi lapsi on rajattu lähikuvaan luoden tunteen läheisyydestä ja tuttuudesta. Kuvauskulma on edestä ja lukijan tasolla: läheisyyden tunnetta voimistetaan nostamatta lukijaa tai lasta korkeampaan voima-asemaan toiseensa nähden. Enimmäkseen lapset olivat kuvissa kuvien osina eivätkä niinkään toimijoina. Tyypeille löydettiin niille asetettuja perusteluita ja olettamuksia, joten voidaan sanoa että Tyyppien kaltaisia lasten representaatioita löytyy mainoksista. Vuosittainen vertailu ei tuottanut yhtä vahvoja tuloksia, sillä vuosittainen aineisto oli pienempi. Teknologia, matkustaminen ja turismi, sekä hyväntekeväisyys olivat kaikissa vuosikerrassa suosituimpia mainostettuja asioita.
...
Muu nimeke
Visual representation of children in Time magazine, volumes of 1994, 2004 and 2014Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Controversies over social group representation in advertisements : a case study on Hornbach’s The Smell of Spring narrative ad
Anipa, Florence (2020)Till date, advertising contents continue to raise controversy in the media due to miscommunication and misinterpretation. This study examines a proposed television ad, it also looks into the intended message to be communicated ... -
Representations of “female Asian look” in Advertising : Young Chinese Women’s Responses to Fashion and Beauty Advertisements Targeting Chinese Market
Rong, Haoyi (2020)This study was inspired by two advertisement series targeting the Chinese market, Dolce&Gabbana’s “Eating with chopsticks” campaign videos, and Zara’s makeup posters of a new released lipstick series. Having these two ... -
Designing meaning : a visual design analysis of remedy entertainment’s video game advertisements
Ollikka, Niko (2021)Videopeli-ala on yksi maailman tasaisimmin kasvavista aloista ja sen on arvioitu olevan noin 139 miljoonan dollarin arvoinen vuonna 2021. Videopelejä ei enää nähdä pääasiallisesti lasten ja nuorten aktiviteettina vaan ... -
The Smoking Image : Persuasion in Western Cigarette Advertising
Ohtonen, Juuso (2021)Savukemainoksilla on ollut kiistelty maine koskien tupakoinnin vaaroihin liittyviä väittämiä ja niiden kommunikointia julkisuudessa sekä terveysviranomaisten että tupakkayhtiöiden omalta osalta. 2000-luvun vaihteessa ... -
Representation of gender in Dove’s advertising images
Iiliäinen, Tiia (2019)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella naisten ja miesten representaatioita Doven mainoskuvissa. Median luomat representaatiot sukupuolesta ovat keskustelua herättäviä ja niitä on myös tutkittu paljon. Myös mainoksia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.