Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeskinen, Markku
dc.contributor.authorSavilahti, Elina
dc.date.accessioned2017-08-10T16:45:41Z
dc.date.available2017-08-10T16:45:41Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1719131
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55067
dc.description.abstractVarhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. Tuen osuus jäi vielä näistä asiakirjoista puuttumaan ja siksi inklusiivisen varhaiskasvatuksen tuen käsitteet ja käytännöt ovat vaihtelevia ja kuntakohtaisia. Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään kiertävien erityisopettajien käsityksiä inklusiivisen varhaiskasvatuksen erityiskasvatuksesta ja -opetuksesta, siihen vaikuttavista tekijöistä sekä tuen keskeisistä käsitteistä. Lisäksi selvitetään heidän suhtautumista inkluusioon sekä työssä jaksamista inklusiivisen varhaiskasvatuksen kontekstissa. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisesti kyselylomakkeella keväällä 2016. Kysely lähetettiin Suomen varhaiskasvatuksen erityisopettajat ry:n jäsenille. Tutkimus tehtiin monimenetelmäisesti. Määrällisten tutkimuskysymysten aineisto analysoitiin tilastollisesti SPSS-ohjelman avulla. Laadullisiin tutkimuskysymyksiin liittyvät aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällön analyysillä. Tulosten mukaan suurin osa vastaajista antaa erityistä tukea viikon aikana kolme tuntia tai alle yhtä erityisen tuen lasta kohden. Tuki käsitteellistetään enimmäkseen kolmiportaisena ja annetaan inklusiivisesti. Inkluusioasenne erityisopettajilla on keskimääräisesti myönteinen ja työssä jaksaminen hyvä. Erityiskasvatus ja –opetus määriteltiin erityisopettajan antamaksi, yksilölliseksi, lapsen omassa ryhmässä annetuksi tueksi, jota määritelmästä poiketen toteuttaa ryhmän kasvattajat. Erityiskasvatuksen ja –opetuksen asema nähtiin viime vuosien aikana heikentyneen ja erityisopetuksen määrän olevan vähäistä. Tulosten mukaan tuen käsitteet ja käytännöt ovat kirjavia ja moniselitteisiä. Sen vuoksi erityiskasvatuksesta ja –opetuksesta sekä yleisesti varhaiskasvatuksen tuesta tarvitaan enemmän ajankohtaista tutkimustietoa, jonka perusteella voidaan tehdä linjakkaasti tuen kehittämistyötä. Lisäksi varhaiskasvatuksen erityiskasvatus ja –opetus tarvitsee konkreettisia ohjaavia asiakirjoja, mikäli tavoitteena on tasalaatuiset ja yhteneväiset varhaiskasvatuksen tuen palvelut kansallisella tasolla.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (74 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherinklusiivisuus
dc.subject.othererityiskasvatus ja –opetus
dc.subject.othererityisen tuen lapsi
dc.subject.othererityinen tuki
dc.subject.otherinkluusioasenne
dc.subject.othertyössä jaksaminen
dc.titleErityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201708103457
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodKyselytutkimus
dc.date.updated2017-08-10T16:45:41Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoerityiskasvatus
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoerityisopettajat
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysojaksaminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot